LULEK.TV – blisko 100 mln wyświetleń na YouTube
W 2013 r. polski YouTube urósł w siłę. Wśród 10 najchętniej oglądanych filmów były virale, show jednego „zwycięzcy”, ironiczne komentowanie rzeczywistości, czy wysyp wideo – prowokacji. Ku zaskoczeniu większości, w tym rankingu pojawił się również teledysk dla dzieci od Lulek.tv. W ciągu zaledwie kilku miesięcy polska produkcja zyskała niemal 4,5 mln wyświetleń. Jak to możliwe?Właściwie można by to skomentować krótko: bo zasięg serwisów wideo zwiększa się, a filmiki oglądamy coraz chętniej. Co więcej, przybywają nowe grupy odbiorców, a w ikonkę „play” klikają dziś także rodzice. Znajdują tu piosenki i bajki dla swoich dzieci. Kłopot w tym, że to zbytnie uproszczenie, bo przecież co minutę na You Tube trafia kilkaset godzin materiałów wideo. Jak w tym potoku treści się wyróżnić? Co zdobywa serca widzów? Okazuje się, że YouTube to nie tylko treści określane mianem „taniej rozrywki”. Drugim, coraz bardziej popularnym obliczem tego serwisu jest edutainment, czyli połączenie edukacji z rozrywką. Jeśli dodamy do tego profesjonalne i autorskie produkcje, zaangażowanie twórców kanału, pasje i dbałość o treść – przepis na sukces niemal gotowy.
Na finiszu 2013 r. serwis You Tube pokusił się o krótkie zestawienie z cyklu „naj”, czyli najchętniej oglądanych i najpopularniejszych produkcji wideo. Wskazano także trendy zyskujące na znaczeniu. Do zestawienia „TOP 10” w kategorii „filmy wideo” przebojem wdarła się realizacja wydawnictwa ABC Media Publishing. Piosenkę o pieskach, które „chciały przejść przez rzeczkę” słyszało pewnie wielu dorosłych, gdy sami byli dziećmi. Popularny utwór doczekał się realizacji wideo w postaci animacji. „Pieski małe dwa” uzyskały niemal 4,5 mln odtworzeń w okresie od maja do grudnia 2013 r. (dziś liczba ta przekroczyła już 5 mln). Dzięki temu piosenka wskoczyła na 7 pozycję w zestawieniu YouTube Rewind 2013, czyli filmów, które zebrały najwięcej wyświetleń na terenie Polski. Jak podają twórcy z ABC Media, niemal 13% ruchu wygenerowały odtworzenia zza granicy. Jak się okazuje użytkownikami kanału Lulek.tv jest także Polonia z całego świata. Garść statystyk uzupełniają ciekawe dane o ruchu z urządzeń mobilnych (smartfony, tablety) – to blisko 21% całego ruchu.
Naszą przygodę z YouTube rozpoczęliśmy dosyć spontanicznie kilka lat temu rozwijając jednocześnie serwis z grami edukacyjnymi Lulek.tv. YouTube jest pełen pięknych, zagranicznych filmów dla dzieci, dlatego popularność naszych trzech pierwszych produkcji, które były tworzone za niewielkie budżety, bardzo pozytywnie nas zaskoczyła. Pokazała potrzeby małych użytkowników sieci, na których postanowiliśmy skupić naszą uwagę tworząc następne wideo. Dziś Lulek i Rózia z naszego kanału i serwisu są równie popularni wśród dzieci, co postaci wykreowane przez zagraniczne wytwórnie. Wyobraźnia i pasja tworzenia dla najmłodszych wygrała z budżetem, co nas bardzo cieszy – wyjaśnia Agnieszka Zaskórska, CEO ABC Media Publishing.
Twórcy złapali wiatr w żagle, a studio graficzne wydało kolejne animacje. Dziś rozwijają serwis edukacyjny Lulek.tv, kreują aplikacje edukacyjne na platformy iOS i Android, gry on-line, projektują nowe postaci i światy dla dzieci.
Twórcy z ABC Media inspiracje czerpią z najbliższego otoczenia, bo sami są rodzicami. Jednak pomimo własnego doświadczenia z respektem odnoszą się do grona młodych odbiorców, ich pomysłów oraz potrzeb edukacyjnych. Dlatego dbając o najwyższą jakość pod kątem merytorycznym wydawnictwo współpracuje z Wydziałem Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Agnieszka Zaskórska dodaje, że wyróżnienie w zestawieniu YouTube bardzo cieszy, bo mały odbiorca jest niezwykle wymagający i szybko odrzuca to, co nie przypada mu do gustu. Odsłony nie są wynikiem „wirusowego żartu”, czy sensacji. Po prostu się podobają i sprawiają radość. Od kilku lat wydawnictwo z sukcesem rozwija więc projekt Lulek.tv. Głównym bohaterem wykreowanej przez ABC Media krainy, nazywanej Lulandią, jest Lulek – kreskówkowa postać. W baśniowej przestrzeni, graficy, animatorzy i programiści przygotowali dzieciom w wieku od 3 do 9 lat, ponad 100 gier i zabaw edukacyjnych. Osadzono je w 10 krainach. I to chyba jedyny tego typu projekt w Polsce, który nie serwuje najmłodszym gotowych historii. Zachęca je natomiast do tworzenia, buduje zaangażowanie i pobudza wyobraźnię.
Dynamika z jaką rozwija się Lulek.tv na You Tube jest imponująca. W ubiegłym roku opublikowano 13 filmów, średnio 1 w miesiącu. 38 produkcji zgrupowano w kilku playlistach, takich jak „Gry i piosenki dla dzieci” czy „Filmy edukacyjne”. Do tej pory realizacje Lulek.tv wygenerowały już 93 mln odtworzeń. Najpopularniejszy obecnie teledysk – „Jedzie pociąg” ma prawie 30 mln wyświetleń i 4300 kliknięć w ikonę „podoba mi się”. Jak przewidują twórcy Lulka 100 mln wyświetleń kanał osiągnie jeszcze w I kwartale 2014 r. Plany wydawnictwa zakładają także uruchomienie kolejnego kanału dla najmłodszych miłośników wideo.
Link do kanału Lulek.tv: https://www.youtube.com/channel/UC7lpgBhjcncKk4lTMkGimnA
Link do serwisu Lulek.tv: http://www.lulek.tv/
PR
LA