Jak znaleźć towarzysza podróży godnego zaufania?
Zanim wybierzemy się we wspólną podróż, chcielibyśmy wiedzieć czy osoba nam towarzysząca jest godna zaufania. W realnym świecie z reguły polegamy na opiniach i rekomendacjach znajomych. Jak mamy wybrać odpowiedniego towarzysza podróży, gdy szukamy go w sieci?
W realnym świecie zaufanie i reputację drugiego człowieka buduje się na bazie sumy naszych doświadczeń często wspartych opiniami znajomych, którym ufamy. Dzięki wspólnym przeżyciom – dobrym i złym – dowiadujemy się, czy możemy danej osobie zaufać, na ile i w jakich sprawach.
Budowanie zaufania w sieci ma zupełnie inną naturę. Aby wyrobić sobie opinię o wiarygodności danego użytkownika, możemy się oprzeć na doświadczeniach nieznanych nam osób. To prawdziwy fenomen, że potrafimy zaufać innej osobie na bazie opinii innych użytkowników online, których również nie znamy.– Taka ocena w 99% przypadków się sprawdza – podkreśla Michał Pawelec, współzałożyciel serwisu wspólnych przejazdów BlaBlaCar w Polsce.
–Z badań przeprowadzonych przez BlaBlaCar wynika, że jeżeli profil osoby w sieci został uzupełniony o podstawowe informacje na jej temat, opatrzony jest zdjęciem i numerem telefonu oraz zawiera oceny i komentarze, to pozostali użytkownicy serwisu ufają takiej osobie nawet bardziej, niż swoim sąsiadom czy ludziom napotkanym przypadkowo na ulicy. W rankingu zaufania znajomi online z pełnymi profilami uplasowali się zaraz za przyjaciółmi i rodziną – wyjaśnia Pawelec.
Wraz ze wzrostem popularności serwisów opartych na idei „sharing economy” reputacja zyskuje na znaczeniu. To na jej podstawie internauci decydują, z kim chcą współpracować i z czyich usług skorzystać. TaskRabbit, Airbnb, Couchsurfing, BlaBlaCar, czy eBay to niektóre przykłady serwisów które pozwalają na wymianę – odpłatną lub bezpłatną – dóbr i usług pomiędzy nieznajomymi osobami. Funkcjonują w oparciu o zaangażowane społeczności. Żeby mogły istnieć i skutecznie działać, ich użytkownicy muszą się darzyć wzajemnym zaufaniem. Szukając noclegu, środka transportu czy osoby do naprawienia pralki, coraz częściej korzystamy z sieci. Podejmując decyzje, z czyich usług skorzystamy, chcemy wiedzieć, czy dana osoba jest wiarygodna. Jak to sprawdzić?
Wraz z rozwojem serwisów społecznościowych umożliwiających wymianę dóbr i usług, schemat poleceń, ocen i opinii ze świata realnego przenosi się do sieci. Podstawowym źródłem informacji o osobie w sieci są zweryfikowane dane oraz oceny i opinie innych użytkowników. Kluczowe do budowania wiarygodności są przy tym opinie innych, bo to one informują o tym, jak dany użytkownik wywiązywał się dotąd z powierzonych zadań. Ocenę taką możemy wystawić dopiero po tym, gdy faktycznie skorzystamy z danej usługi. – Recenzja online staje się tym, czym polecenie usługodawcy przez znajomego w realnym świecie – tłumaczy Michał Pawelec. – Te rekomendacje składają się na reputację danego użytkownika w sieci. Osoby z wyższą reputacją są chętniej wybierane jako te, z którymi chcemy współpracować. Reputacja staje się niejako walutą XXI wieku, cennym kapitałem, którego nie chcemy tracić, bo możemy zamienić go na realne korzyści – dodaje Pawelec.
Dostrzegając coraz większe znaczenie reputacji, serwis wspólnych przejazdów BlaBlaCar wprowadził nową funkcjonalność – Poziomy Doświadczenia, które mają ułatwić użytkownikom z jednej strony budowanie własnej reputacji w serwisie, z drugiej strony pomóc wybrać idealnego towarzysza podróży. Każdemu użytkownikowi nadawany jest Poziom Doświadczenia, który wzrasta w zależności od intensywności i czasu trwania jego aktywności na stronie.
Poziom Doświadczenia kształtowany jest przez cztery czynniki: weryfikacja adresu e-mail i numeru telefonu, kompletność profilu, pozytywne oceny otrzymane od innych użytkowników oraz staż w społeczności BlaBlaCar. Im wyższy Poziom Doświadczenia danej osoby, tym większym zaufaniem cieszy się ona w społeczności BlaBlaCar i tym chętniej jest wybierana jako potencjalny współpasażer lub kierowca.
Po wprowadzeniu w grudniu tej funkcji przez portal, elitarny poziom Ambasadora otrzymało kilkadziesiąt tysięcy użytkowników w całej Europie. Tytuł ten przysługuje użytkownikom z minimum rocznym stażem, po otrzymaniu 12 pozytywnych ocen. Kolejnych kilkaset tysięcy ma poziom Eksperta – do statusu Ambasadora wielu z nich brakuje tylko stażu. Tak jest też w Polsce – serwis działa u nas od niewiele ponad roku, więc z każdym dniem przybywa kierowców i pasażerów z najwyższym poziomem. Już teraz na najpopularniejszych trasach łatwo natknąć się na oferty przejazdów z Ambasadorami i Ekspertami. Każdy poziom wtajemniczenia zostaje wyraźnie oznaczony w profilu, co ułatwia dotarcie do nich potencjalnym współpasażerom.
***
O BlaBlaCar
BlaBlaCar jest największym europejskim społecznościowym portalem wspólnych przejazdów, który swoją działalność w Polsce rozpoczął w listopadzie 2012. Serwis łączy kierowców dysponujących wolnymi miejscami w swoich pojazdach z pasażerami, którzy chcą podążać w tę samą stronę. Polska była 9. krajem przystępującym do tej inicjatywy, obok Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch, Portugalii i krajów Beneluksu. W kwietniu 2013 r. serwis rozszerzył się o wersję niemiecką. Od początku działalności serwisu, czyli od 2008 r. do społeczności dołączyło ponad 5 milionów osób, które obecnie miesięcznie realizują ponad milion wspólnych przejazdów. W sumie przejechano dotąd ponad 3 miliardy kilometrów, średnia długość trasy wynosiła 342 km, a łącznie na wspólnych przejazdach kierowcy zaoszczędzili ponad 250 milionów euro.
Rozwój serwisu BlaBlaCar wspierany jest przez fundusz venture capital Accel Partners, który w swoim portfolio ma milionowe inwestycje w takie projekty, jak Facebook czy Spotify.