EdukacjaPolecamyPolecane wiadomości

Jak wybrać skuteczne szkolenie? Żądaj gwarancji efektów!

W dobie rozliczania pracowników za efekty, także firmy szkoleniowe powinny być oceniane na podstawie dostarczenia rzeczywistych umiejętności swoim klientom. Na efektywność pracy składa się bowiem skuteczność edukacji, a nie ilość przebytych szkoleń. „Coraz więcej firm szkoleniowych rozumie tę potrzebę i wprowadza gwarancje oraz inne usługi dodatkowe zwiększające efektywność” – mówi Łukasz Matuszewski z firmy Edukey.

Jak zatem wybrać najlepsze szkolenie i mieć pewność że nasze pieniądze przełożą się na realne efekty? Dostępna oferta jest tak różnorodna, że wybór dostawcy usług szkoleniowych może nie być wcale taki oczywisty. Aby ułatwić sobie to zadanie warto wziąć pod uwagę wszystkie poniższe kryteria:

edukey

1. Elastyczność i dostosowanie do indywidualnych potrzeb

Pierwszym i najważniejszym kryterium przy wyborze oferty powinna być ocena tego, czy występuje zbieżność pomiędzy naszymi potrzebami szkoleniowymi, a tym co w swoim programie oferuje nam usługodawca. Bez względu na to, czy organizowane szkolenie jest zamkniętym dla firm, czy też otwartym dla indywidualnych uczestników, firma szkoleniowa powinna przeprowadzać analizę potrzeb szkoleniowych oraz analizę poziomu wiedzy uczestników. Dzięki takim danym, możliwe jest dokładne dopasowanie programu i długości szkolenia. Ważne jest również elastyczne podejście odnośnie terminów, miejsca szkolenia, sposobu płatności, czy tego co zawiera w sobie szkolenie (nie każdy chce np. tablet w cenie szkolenia, niektórzy w zamian woleliby np. dodatkowe godziny konsultacji po szkoleniu).

2. Trenerzy

Firma powinna współpracować tylko z doświadczonymi trenerami o udokumentowanych umiejętnościach (np. certyfikaty, referencje). Nie warto ryzykować udziału w szkoleniu prowadzonym przez osobę początkującą, lub uczącą na co dzień młodzież, a nie z osoby dorosłe. Trenerzy mają również swoje specjalizacje (zarówno w tematyce szkoleń jak i specyfice osób z którymi pracują) – lepiej wybrać takiego, który najlepiej pasuje do naszych potrzeb. W przypadku szkoleń zamkniętych firma powinna umożliwić wybranie trenera innego niż rekomendowany.

3. Gwarancja Zadowolenia

Niestety zdarza się, że pomimo skrupulatnego wyboru rodzaju szkolenia i usługodawcy bywamy nie do końca usatysfakcjonowani. Co można zrobić, aby zagrożenie takiego rozczarowania zminimalizować? Odpowiedź jest prosta – skorzystać z propozycji usługodawcy, który zagwarantuje nam, że po jego szkoleniu będziemy w pełni zadowoleni. Gwarancje oferowane przez firmy przybierają różną postać. Niektóre (na przykład firma Edukey – Szkolenia jutra) wprowadziły możliwość ponownego wzięcia udziału w tym samym szkoleniu jeśli poprzednie nie wystarczyło do przyswojenia wiedzy. „Dzięki gwarancji nasi klienci mają pewność otrzymania tego za co płacą. Czyli wiedzy i umiejętności, a nie kilkunastu godzin spędzonych w sali szkoleniowej” – mówi Łukasz Matuszewski, Marketing Manager firmy Edukey. Szczegóły gwarancji dostępne na stronie: http://www.edukey.pl/gwarancja.

4. Technologia

Przy wyborze szkoleń komputerowych zawsze należy upewnić się jakim sprzętem i oprogramowaniem dysponuje firma szkoleniowa http://www.edukey.pl/.

Bardzo ważna jest aktualność oprogramowania (np. dla szkoleń z pakietów biurowych minimum to Windows 7 i Office 2010) oraz zapewnienie uczestnikom wysokiej jakości sprzętu, którego obsługa będzie łatwa i szybka. Przed zorganizowaniem szkolenia, firma szkoleniowa zawsze powinna dopytać o wersję oprogramowania na jakim przyszli uczestnicy szkolenia pracują na co dzień. Standardem jest również stosowanie projektorów multimedialnych, a coraz częściej również narzędzi eLearningowych.

5. Raport i opieka poszkoleniowa

Na opiekę poszkoleniową składa się nie tylko możliwość ponownego nieodpłatnego uczestnictwa w szkoleniu w ramach Gwarancji, ale także pomoc w bieżących trudnościach. Dobra firma szkoleniowa, to taka, która zatrudnia trenerów chętnie służących radą i pomocą również po szkoleniu (częste są np. pakiety godzin do wykorzystania po, albo dostęp do forum pomocy na platformie eLearningowej). Dodatkowo sporą wartością są raporty otrzymywane po szkoleniu z informacją na temat oceny wystawionej przez uczestników w ankietach.

6. Cena

Jest ważna, jednak rzadko szkolenie najdroższe jest najlepsze. Warto tutaj stosować zasadę „złotego środka” – wybierając oferty optymalne zwykle najmniej ryzykujemy (na pewno nie przepłacimy, a jednocześnie firma nie będzie na siłę „ciąć kosztów”).

7. Referencje i lista klientów

Zawsze należy weryfikować te informacje – jeśli firma nie posiada ich na stronie powinno wzbudzić to naszą najwyższą ostrożność. Warto prześledzić też jacy klienci korzystali z usług danej firmy: czy były wśród nich firmy duże, czy tylko małe? Czy są firmy z naszej branży?

8. Opinie innych klientów

Niektóre firmy publikują je również na swojej stronie, jednak należy wówczas zwrócić uwagę czy są podane dane osoby która napisała opinię. Anonimowe opinie albo podpisane „Adam, informatyk” są mało wiarygodne. Opinii oczywiście należy poszukać również w Internecie, np. na forach albo w serwisach z ocenami fachowców. Warto przejrzeć też opinie pracowników danej firmy w portalach pracy– w końcu znają oni firmę „od środka”.

Oczywiście kryteriów oceny może być więcej, jednak zastosowanie się do powyższych znacznie zmniejszy ryzyko wyrzucenia pieniędzy w błoto i zmarnowania czasu na bezużytecznym szkoleniu.

PR

LA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *