UM rozgryza social media w najnowszym raporcie Wave 7
Universal McCann opublikował wyniki kolejnej, siódmej już edycji, swego corocznego badania WAVE. Jakie najważniejsze wnioski płyną z Wave 7, w którym przebadano aż 48 945 aktywnych użytkowników internetu w 65 krajach?
UM odkrywa tajemnice internetowych społeczności.
WAVE 7 to największe oraz trwające najdłużej badanie zwyczajów społeczności internetowych. Już od 7 lat UM obserwuje dynamiczne zmiany, dokonujące się niemal z dnia na dzień, w przestrzeni społeczności sieciowych. Od początku istnienia projektu pod lupę wzięto zachowania grupy reprezentującej ponad 1 bilion aktywnych użytkowników Internetu.
„Nie wystarczy już tylko śledzić najnowsze trendy. Wiele z tego, co widzimy, odwraca uwagę od kluczowych kwestii. To co naprawdę ważne, to potrzeba zrozumienia motywów tych tendencji–bo nawet najbardziej powierzchowne społeczne interakcje online są napędzane przez potrzeby konsumentów„, powiedział Glen Parker, UM Research Director.
„Dzięki Wave 7 zidentyfikowaliśmy, że konsumenci nawiązują relacje z markami, po to aby zrealizować swoich 5 potrzeb związanych z: budowaniem relacji, celowości działań, rozwojem osobistym, zdobywaniem wiedzy oraz akceptacją społeczną”, dodaje Tadeusz Żórawski, Prezes polskiego oddziału UM. „Odpowiadając na te potrzeby, łącząc je z najnowszymi technologiami, platformami społecznościowymi i mediami w spójny sposób, może my sprawić, ze marka zyska wyjątkowo silną pozycję. Wierzymy, że dzięki Wave 7 jesteśmy w stanie ten efekt osiągnąć”.
Z badania WAVE 7 wynika, że 42% Polaków zgadza się, że stwierdzeniem, że media społecznościowe są integralnym elementem ich życia towarzyskiego. Polacy doceniają wartość rozrywką sieci, jak i również możliwość szybkiego wyrażania emocji i dzielenia się nimi. Jeśli zaś pod uwagę, weźmiemy tworzony kontent, to okazuje się, że polscy użytkownicy mają niezwykłe poczucie humoru i uwielbiają udostępniać takie treści, które rozśmieszają innych.
Zgodnie z wynikami Wave 7, zidentyfikowane potrzeby (budowanie relacji, celowość działań, rozwój osobisty, zdobywanie wiedzy oraz akceptacja społeczna)nadal napędzać będą interakcje i generować wzrost wykorzystania mediów społecznościowych. Szybki rozwój telefonii komórkowej wpływa na kreowanie postaw „always on”, czyli zawsze w zasięgu internetu dzięki rosnącej liczbie posiadanych smartphone’ów.
Polacy coraz bardziej smart
W ciągu ostatnich dwóch lat liczba Polaków posiadających oraz aktywnie korzystających z urządzeń takich jak smartphone i tablet wzrosła trzykrotnie! Doceniamy rozmaite funkcjonalności urządzeń mobilnych i coraz chętniej, częściej wykorzystujemy je do nauki, czy też dokonywania zakupów.
Sieci społecznościowe to klucz do (zawodowego) sukcesu
W minionym roku wzrosła także liczba użytkowników profesjonalnych sieci społecznościowych. To jeszcze bardziej podkreśla „konkursowy” charakter globalnego rynku pracy, w którym to pracownicy coraz częściej w poszukiwaniu zatrudnienia wykorzystują sieć – budując swoje zawodowe profile. Wyniki badania WAVE 7 pokazują, że tego rodzaju platformy, są nie tylko kluczowym miejscem, do kształtowania swojego wizerunku, ale również przestrzenią do wywierania wpływu i zabiegania o szacunek.
Polacy, profesjonalne sieci społecznościowe wykorzystują nie tylko do autoreklamy, ale również do uczenia i dzielenia się wiedzą z innymi użytkownikami. Warto podkreślić, że Polacy, nie rozdzielają jeszcze tak wyraźnie (jak dzieje się to w przypadku innych państw), życia zawodowego od prywatnego i traktują serwisy społecznościowe, takie jak np. Linkedin również jako narzędzie komunikacji czy spotkań z przyjaciółmi i znajomymi.
Jak dużo chcemy powiedzieć
Kwestia prywatności w sieci wciąż zdobywa czołówki gazet. Dlaczego? Prawie 70% polskich internautów jest zaniepokojonych ilością swoich danych osobowych, które są dostępne online. Jednak ok. 30% z nich godzi się na „śledzenie” przez marki swojego zachowania w mediach społecznościowych, jeśli ma to przełożyć się w sposób bezpośredni na poprawę ich doświadczeń w sieci! Ta zmiana podejścia pociągnęła za sobą aż 20% wzrost liczby konsumentów, którzy zdecydowali się dołączyć do społeczności konkretnych marek, potwierdzając tym samym zależność, że większe zrozumienie potrzeb klienta/konsumenta może prowadzić do strategicznego wzrostu zaangażowania.
Polski konsument oczekuje
Polacy domagają się „nagród” w zamian za swoją lojalność wobec marek. Co to oznacza w praktyce? Internauci są bardziej skłonni dołączyć do społeczności konkretnej marki, jeśli znajdą tam dla siebie jakąś wartość dodaną w postaci: kuponu rabatowego czy atrakcyjnego, bezpłatnego kontentu lub jeśli po prostu czują, że marka reprezentuje wartości z którymi się identyfikują. Polscy konsumenci są również „żądni wiedzy” – chcą jako pierwsi otrzymywać np. informacje o nowym produkcie.. Biorąc pod uwagę wszystkie te elementy – reklamodawcy mogą skutecznie pobudzać konsumentów, zachęcać ich do aktywności w mediach społecznościowych – nagradzając ich w zamian przede wszystkim unikalną, wartościową wiedzę.
Universal McCann jest domem mediowym – częścią międzynarodowej sieci Interpublic Group of Companies. UM całościowo planuje i realizuje proces komunikacji mediowej.
PR
AF