Polak potrafi, ale nie z komputerem?
Diagnoza społeczna 2013 nie pozostawia wątpliwości: liczba użytkowników komputerów i internetu stale rośnie. Przez ostatnie 10lat odsetek osób korzystających z technologi komunikacyjnych wzrósł prawie trzykrotnie! Niestety, kompetencje użytkowników pozostawiają wiele do życzenia, a nawet… spadają. Czy naprawdę nasze umiejętności sprowadzają się tylko do kopiowania folderów?
Polacy na ogół chętnie adoptują nowe technologie i dziś komputer oraz dostęp do internetu ma ok.70% gospodarstw domowych. Najlepiej jest w dużych miastach, gdzie od setek ten się prawie 80%, na wsiach na sycenie komputerami jest znacznie mniejsze, ale przekracza próg 65%. Interesujący jest tak że sposób w jaki korzystamy z nowych technologii. Szukamy rozrywki, kontaktujemy się ze znajomymi czy może poszerzamy horyzonty? Diagnoza społeczna 2013 wskazuje, że dużo zależy tu od poziomu wykształcenia. Osoby z wykształceniem podstawowym i zawodowym korzystają z komputerów i sieci głównie dla rozrywki lub komunikacji i to w sposób mało zaawansowany. Inaczej jest w przypadku osób z wyższym wykształceniem, które korzystają z technologii w sposób bardziej instrumentalny i świadomy jako np.narzędzie pracy. Takie zachowanie jest w większości domeną mieszkańców miast.
Więcej nas, ale słabszych
„Komputerowe” nasycenie Polski jest powodem do zadowolenia, jednak sprawność obsługi pozostawia wiele do życzenia i jest niepokojąca. Z uwagi na duży przyrost nowych, początkujących użytkowników spadł nieco poziom kompetencji ogółu badanych. Obecnie (2013r.) Większość użytkowników komputerów(66,5%) potrafi kopiować i przenosić pliki lub foldery (w 2007 roku potrafiło to ponad 74% badanych). Umiejętność kopiowania i wklejania fragmentów tekstów edytorze posiada jedynie niecałe 60% osób korzystających z komputera. Jeszcze gorzej jest z korzystaniem z arkuszy kalkulacyjnych – 35% użytkowników potrafi użyć ich podstawowych funkcji. Podobny odsetek osób potrafi samodzielnie zainstalować w komputerze nowe urządzenie np.drukarkę. Co piąty posiadacz komputera potrafi stworzyć elektroniczną prezentację (źródło:DiagnozaSpołeczna2013). Powyższe kompetencje należą do podstaw, które umożliwiają sprawne choć niezbyt zaawansowane korzystanie z nowoczesnych technologii. Wysoki poziom znajomości komputerów (umiejętność programowania) posiada jedynie 8% badanych, przy czym trzeba zaznaczyć, że w znakomitej większości są to mężczyźni.
Praca bez komputera stanie się rzadkim dobrem?
Osoby nieznające się na obsłudze komputera nie mają łatwo – zwłaszcza na rynku pracy. Według badań przeprowadzonych przez SGH oraz Ernst &Young (2013r), większość pracodawców wysoko ceni umiejętność korzystania z narządzi informatycznych (w 5 stopniowej skali przyznali jej prawie 4,5 punktu). Rozwój technologiczny sprawia, że coraz więcej stanowisk pracy będzie wiązało się z koniecznością obsługi urządzeń i programów.– W przedsiębiorstwach wzrasta zainteresowanie wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych, które podnoszą efektywność pracy – mówi Dariusz Jarczyński z PrimeSoft Polska firmy specjalizującej się w zakresie elektronicznego obiegu dokumentów – Dla nas jako twórców rozwiązań istotny jest też czynnik ludzki, dlatego dbamy aby tworzone programy były przyjazne użytkownikom i intuicyjne w obsłudze – zaznacza Jarczyński. Pracownicy powinni być zatem gotowi na przyswajanie nowych kompetencji przydadzą się nie tylko w aktualnym miejscu pracy, ale mogą też stać się mocnym punktem w CV. Wielu pracodawców oferuje załodze specjalne szkolenia przystosowujące do korzystania z funkcjonujących w firmie systemów, jednak wiadomo też, że podstawowa obsługa komputera wymagana jest na „starcie”.
Jaki procent użytkowników posiada te umiejętności?
Umiejętność
|
Odsetek użytkowników(2007r) |
Odsetek użytkowników (2013r) |
Kopiowanie/przenoszenie pliku bądź folderu | 74,1 | 66,5 |
Kopiowanie,wklejanie tekstu w edytorze | 67,4 | 59,3 |
Wykorzystanie podstawowych funkcji w arkuszu kalkulacyjnym | 40,9 | 35,2 |
Instalowanie urządzeń np.drukarki | 41,5 | 34,3 |
Tworzenie prezentacji(elektronicznej) | 23,6 | 22,6 |
Pisanie programu komputerowego | 8,7 | 8,1 |
Źródło:DiagnozaSpołeczna2013,oprac.PrimeSoftPolska
PR
AF