InneMotoryzacja

RANKING NAJWOLNIEJSZYCH MIAST

Czas na drogowe podsumowanie mijającego roku. Specjaliści z serwisu Korkowo.pl po raz kolejny prezentują ranking najwolniejszych miast. Które z nich stoją tym razem na podium?

W badaniu udział brało dziewięć miast. Trzy pierwsze miejsca zajęło w sumie aż sześć miast, co oznacza, że rywalizacja między nimi była zacięta. Pierwsze miejsce zajęły ex aequo Kraków i Wrocław. Drugie – Poznań wraz z Warszawą. Trzecie Łódź i Szczecin. Prymusami okazały się Gdańsk i Rzeszów, w których kierowcy osiągali średnio najwyższe prędkości (prawie 38 km/h).

W porównaniu z ostatnim, majowym raportem średnie prędkości nie uległy znaczącym zmianom. Należy jednak zauważyć, że poprzednio najwyższa obserwowana prędkość wyniosła 39 km/h (Białystok). Obecnie, najlepszy wynik (należący do wspomnianego Gdańska i Rzeszowa) jest nieco gorszy i wynosi (37,50 km/h).

Choć średnie prędkości nie doznały większych wahnięć, to w rankingu doszło do kilku znaczących przetasowań. Kraków z czwartej pozycji przywędrował do pierwszej i teraz razem z Wrocławiem dzierży tytuł najwolniejszego miasta. Poznań z miejsca trzeciego wspiął się na drugie, a towarzyszy mu Warszawa. Łódź
i Szczecin przywędrowały odpowiednio z 6 i 5 miejsca na pozycję trzecią. Liderami miast okazały się tym razem Gdańsk i Rzeszów. W poprzednim raporcie oba miasta uzyskały odpowiednio siódme i ósme miejsce.

Poniżej prezentujemy Państwu szczegółowe dane dotyczące średnich prędkości w miastach, które poddano badaniu.

Warszawa

W porównaniu z grudniem 2011 roku, prędkości w stolicy znacząco wzrosły. Średnio o ok. 12 km/h. Największą zmianę zaobserwować można w odległości 2-5 km od centrum miasta. Przyrost prędkości od grudnia 2011 do grudnia 2012 wyniósł tam ok. 15 km/h.

Sytuacja wygląda trochę mniej różowo jeżeli porównać dane z maja 2012 i grudnia 2012.
W centrum miasta (0-5 km) średnie prędkości pojazdów w zasadzie nie uległy zmianie. Jednak w dalszych częściach Warszawy (5-10 km od centrum) prędkościomierze w grudniu wskazują trochę niższe liczby niż w maju.

 

Wrocław

W porównaniu z grudniem 2011 obecna sytuacja przedstawia się bardzo korzystnie. W ścisłym centrum (0-2 km) średnia prędkość pojazdów wynosi 29 km/h. W zeszłym roku było to zaledwie 18 km/h. Podobne zmiany zaszły też w dalszych obszarach Wrocławia. Między grudniem 2011, a grudniem 2012 prędkości wzrosły średnio o 12 km/h.

Nieco mniej korzystnie wygląda porównanie maja 2012 do grudnia 2012. Średnie prędkości uległy zamrożeniu i utrzymały się na stałym poziomie. W ścisłym centrum Wrocławia kierowcy raczej nie przekraczają 30 km/h. W odległości 2-5 km od centrum miasta sytuacja wygląda nieco lepiej, gdyż średnia szybkość pojazdów wynosi 38 km/h. W obszarze oddalonym od centrum Wrocławia o 5-15 km, prędkościomierze wskazują ok. 52-53 km/h.

 

Szczecin

W porównaniu z grudniem 2011 średnie prędkości w mieście znacznie podskoczyły – nawet o 12 km/h. Tak było w przypadku obszaru miasta oddalonego 2-5 km od centrum. W grudniu 2011 jeżdżono tam z szybkością ok. 25 km/h, a w grudniu 2012 z prędkością 37 km/h. Podobną sytuację możemy obserwować w obszarze oddalonym 5-10km od centrum. W grudniu 2011 średnia prędkość wynosiła tam ok. 32 km/h, w grudniu 2012 kierowcy poruszają się tam z szybkością 44 km/h.

Sytuacja na szczecińskich drogach nie wygląda tak spektakularnie jeżeli porównamy maj 2012 i grudzień 2012. Średnie prędkości osiągane przez kierowców podczas tych dwóch badań praktycznie nie uległy zmianie.

Poznań

Jak się okazało, w porównaniu z analogicznym okresem z zeszłego roku, ruch na ulicach Poznania znacząco przyspieszył. Najbardziej widoczną różnicę widać w odległości 0-2 km od centrum. W grudniu 2011 średnia prędkość pojazdów wynosiła 16 km/h. W grudniu 2012 oscyluje już ona wokół 30 km/h. To prawie dwukrotny wzrost w ciągu jednego roku. Przyspieszenie widać też wyraźnie w pozostałych częściach miasta. Warto zwrócić uwagę na to, że sytuacja na ulicach Poznania uległa największej poprawie między grudniem 2011 a majem 2012. Wtedy to mieliśmy do czynienia z największym skokiem średnich prędkości. Między majem 2012 a grudniem 2012 nie obserwujemy już większych zmian. Nieznaczne przyspieszenie nastąpiło jedynie w obszarach dalej położonych od centrum miasta.

Łódź

W porównaniu z grudniem 2011 średnie prędkości wzrosły i to nawet o 11 km/h (w odległości 2-5 kilometrów od centrum). To z pewnością dobra informacja dla łódzkich kierowców.

Z drugiej strony, w porównaniu z szybkościami osiąganymi przez kierowców w maju 2012, pojazdy nieznacznie zwolniły. W odległości 0-2 kilometrów od centrum średnia prędkość pojazdów wynosi 31 km/h, w maju były to 33 km/h. Podobną sytuację zaobserwowano w odległości 2-5 km od centrum. Obecnie średnia prędkość pojazdów wynosi ok. 38 km/h, w maju oscylowała ona wokół 33 km/h.

Kraków

Jak się okazało w porównaniu z ubiegłym rokiem zmieniło się niewiele. W ścisłym centrum średnia prędkość pojazdów nadal wynosi około 29 km/h. W odległości 2-5 kilometrów od centrum średnia prędkość nieznacznie wzrosła i wynosi obecnie około 38 km/h. Znacznie szybciej, bo z prędkością ok. 49 km/h poruszają się kierowcy o odległości 5-10 km od centrum. Podobnie sytuacja wygląda w odległości 10-15 kilometrów od centrum, pojazdy osiągają tam prędkości oscylujące wokół 48 km/h.

Warto zwrócić uwagę, że jeszcze lepsze wyniki Kraków osiągał w maju tego roku.

Gdańsk

Średnia prędkość pojazdów w ścisłym centrum (0-2km) wynosi ok. 38 km/h. W odległości 2-5 kilometrów od centrum średnia szybkość oscyluje wokół 37 km/h. W dalej położonych częściach miasta (5-15km) średnia prędkość wynosi 52 km/h.

Największego postępu Gdańsk dokonał między grudniem zeszłego roku a majem roku bieżącego. W ciągu pół roku średnie prędkości wzrosły wtedy o kilkanaście oczek. Obecne dane wskazują, że średnie prędkości w mieście uległy małej stabilizacji i są podobne do majowych wyników.

Białystok

Na zmotoryzowanych czeka dobra wiadomość – w porównaniu z zeszłorocznymi wynikami badań, średnie prędkości na ulicach Białegostoku przyspieszyły i to znacznie. W odległości do dwóch kilometrów od centrum miasta przeciętna szybkość pojazdów wynosi 34 km/h. Jest to aż 10 km/h więcej niż było to w ubiegłym roku. W odległości 2-5 km od centrum średnia prędkość oscyluje wokół 40 km/h. Kierowcy, którzy poruszają się w pasie oddalonym od centrum o 5-10 km, osiągają prędkość ok. 53 km/h. Jeszcze szybciej, bo z prędkością 65 km/h poruszają się pojazdy w promieniu 10-15 od centrum Białegostoku.

Zdaje się, że Białystok to pod względem średnich prędkości miasto wzlotów i upadków. Przypomnijmy, rok temu jazda w ścisłym centrum oznaczała dla kierowców poruszanie się z prędkością ok. 24 km/h. Latem tego roku średnia prędkość w centrum znacząco wzrosła i oscylowała wokół 36 km/h. Obecnie, szybkość w centrum Białegostoku trochę zmalała i wynosi ok. 34km/h.

Rzeszów

W porównaniu z majem 2012 średnia prędkość pojazdów albo w ogóle nie uległa zmianie albo nawet nieco zmalała. Na przykład: w odległości 2-5 kilometrów od centrum w maju 2012 kierowcy poruszali się z szybkością 44 km/h, w grudniu 2012 średnia szybkość oscyluje wokół 42 km/h. Na pocieszenie można dodać fakt, że prędkość w ścisłym centrum miasta (0-2 km) nie uległa zmianie – w maju 2012 była taka sama jak w grudniu 2012 (33 km/h).

Zaskakującą poprawę sytuacji na rzeszowskich drogach widać po spojrzeniu na dane z grudnia 2011 i grudnia 2012. Miasto dokonało dużych postępów. Prędkość pojazdów wzrosła w sumie o średnio 16 km/h. Największy przyrost odnotowano w odległości 5-10 km od centrum – w grudniu 2012 jeździ się tam o 18 km/h szybciej.

Dane o sytuacji drogowej zostały opracowane przez serwis Korkowo.pl, który prezentuje aktualne informacje o korkach na polskich drogach. Analizie poddano dane GPS z urządzeń Yanosik umieszczonych w pojazdach poruszających się w ścisłym centrum miasta i po głównych trasach wyjazdowych z miasta w godzinach szczytu (6:00-9:00 oraz 16:00-18:00) w listopadzie i grudniu 2012. W promieniu do 2 km od ścisłego centrum przeanalizowano prędkości z jakimi poruszają się kierowcy po wszystkich ulicach. W odległości 2-15 km od ścisłego centrum zbadano główne trasy dojazdowe do centrum miasta.

PR
AF

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *