„miejsca/nie-miejsca. Nowe topografie, nowe topologie”. SESJA ANTROPOLOGICZNA. ZAKOPANE, WILLA OKSZA
Zakopane to dziwne miasto. Miejsce/nie-miejsce. Dobre miejsce, żeby zorganizować tu spotkanie na taki właśnie temat. „miejsca/nie-miejsca. Nowe topografie, nowe topologie.” Sesja antropologiczna. Zakopane, Willa Oksza – 30 listopada – 1 grudnia 2012. Zapraszają: Muzeum Tatrzańskie i Fundacja „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości”.
Sesję dedykujemy Pani Teresie Jabłońskiej, długoletniej dyrektor Muzeum Tatrzańskiego.
Antropologia zawsze opowiadała o miejscach. O ich swoistości, odrębności, niepokojąco dwuznacznym (obco-swojskim) statusie. Najpierw – przedmiotem antropologicznych opisów były miejsca dalekie, egzotyczne, zamorskie; później poszerzono znacznie spektrum badawcze. Obiektami zainteresowań stały się także miejsca usytuowane bliżej własnego domu, czy znajdujące się wręcz w zasięgu bezpośredniego spojrzenia. Skrócił się dystans do „miejsc”, wyostrzył się nam wzrok. Surrealistyczna etnografia nauczyła nas egzotyzować to, co znane i opatrzone. Okazało się, że zajmujące „miejsca” są obok nas, że mieszkamy w nich, albo mijamy je, często nieświadomi ich istnienia. M i e j s c e m, a więc przestrzenią o szczególnej potencji znaczącej, stało się zwłaszcza miasto – „miasto moje a w nim”: tor wyścigowy, burdel, peryferia (M.Leiris), rzeźnie (G.Bataille), pasaże miejskie (W.Benjamin).
Stare topografie odeszły (częściowo) w przeszłość. Odczuwalny wzrost mobilności w wieku XX (turystyka, migracje zarobkowe, imigracje, telewizja, internet) zrelatywizował w sposób istotny pojęcie egzotyki; bywa że miejsca „bliskie” i dalekie” zmieniają swoje usytuowania geograficzne. „Obowiązująca dawniej topografia i doświadczenie podróży uległy rozsadzeniu. Już nie opuszcza się domu, ufając, że znajdzie się coś absolutnie nowego, inny czas, inną przestrzeń. Odmienność spotyka się w sąsiedniej dzielnicy, a to co znane odkrywa się na końcu świata”. (J.Clifford). Ta dez-orientacja jest żywą częścią naszego współczesnego doświadczenia. Szczególnym wynalazkiem kultury ponowoczesnej jest kategoria non-lieu, nie-miejsca – wprowadzona do obiegu antropologicznego przez Marca Augé. Nie-miejsca, to wszystkie te przestrzenie, które są antytezą domu, przestrzeni swojskiej, oswojonej; przestrzeni, w której ludzie mają imiona i nazwiska. To przestrzenie anonimowe (dworce, lotniska, supermarkety, galerie handlowe, hotele) budujące i wzmacniające poczucie wykorzenienia, wyobcowania, samotności.
Proponujemy antropologiczną refleksję nad współczesnymi miejscami i nie-miejscami. Wbrew powyższej wykładni nie muszą to być kategorie całkowicie odrębne i rozłączne. Chcielibyśmy rozumieć je w sposób opisowy, raczej d y n a m i c z n y a nie (tylko) wartościujący. Miejsca i nie-miejsca można bowiem pojmować nieco inaczej: wprowadzając do ich rozumienia kategorie czasu i historii a tak pojęte umieszczać obok miejsc pamięci, lieux de mémoire (P.Nora). Wówczas śledzić można fascynujący proces zamiany miejsc w nie-miejsca, znikanie tych pierwszych, obumieranie, rozpad; a także, rzecz jasna, ruch odwrotny: obserwować jak dawne nie-miejsca zmieniają formy, kształty i znaczenia, jak stają się nobliwymi i znaczącymi miejscami. Jak dochodzi do nieuchronnej historycznie wymiany znaków i znaczeń, jak obydwie kategorie wzajemnie zamieniają się – nomen omen – miejscami.
Co jest dziś – tak rozumianym – miejscem i nie-miejscem? Jakie są ich charakterystyki? Z jakich powodów dochodzi do przemiany jednych w drugie? Jakie są tego procesu konsekwencje? Jak wpisują się one w konkretne pejzaże mentalne? Jak wpływają na budowanie skomplikowanej przestrzeni tożsamości (jednostkowej i zbiorowej)? To ledwie kilka z pytań, wokół których oplata się współczesny dyskurs antropologiczny o miejscach i nie-miejscach.
Miejsce: Galeria Sztuli XX wieku w willi Oksza, Zakopane, ul. Zamoyskiego 25
Organizatorzy: Fundacja „Zakopiańczycy. W poszukiwaniu tożsamości” i Muzeum Tatrzańskie.
Współpraca: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ, Konteksty – kwartalnik Instytutu Sztuki PAN, Wydawnictwo Czarne.
Wsparcie: Tatrzańska Agencja Rozwoju, Promocji i Kultury, Cukiernia „Samanta”.
PROGRAM SESJI
30 listopada (piątek)
10.30-13.00
Miasto – przerwy w zabudowie
Paweł Próchniak – Lublin: przyczynek do topologii palimpsestu
Zbigniew Benedyktowicz – Aleja Róż i okolice
Barbara Fatyga, Ludwika Malarska – W przestrzeni pamięci Wrocław się poszerza
Piotr J.Fereński – Breslau Główny. Sceny dworcowe
Beata Kopacka – Ogród zoologiczny. Osobliwość w miejskiej przestrzeni.
(dyskusja)
13.30-14.30 (przerwa obiadowa)
14.30-17.00
Peryferie, marginesy
Magdalena Zych – Działki, obrzeża krajobrazu
Monika Sznajderman – Przerwy w pamięci. Historia rodzinna
Kuba Szpilka – Mieszkać pod Tatrami
Piotr Mazik – Atlantyda z Przysłopu Miętusiego
Iwona Oliwińska – Spojrzenie turysty: Shmoolky w Dubaju?
(dyskusja)
1 grudnia (sobota)
9.00-13.00
Miejsca, ślady, rany
Projekcja filmu dokumentalnego – W niebie, pod ziemią, reż. Britta Wauer
Hubert Francuz – Słowo/obraz terytorium. Cmentarz w „Powiększeniu”
Aleksandra Janus – Miejsce po miejscu. Muzeum Żydowskie w Berlinie.
Roma Sendyka – Zrozumieć nie-miejsce pamięci (Płaszów)
(dyskusja)
13.30-14.30 (przerwa obiadowa)
14.30-17.00
Miejsca podróżne
Wojciech Michera – Po tej stronie rzęs
Magdalena Barbaruk – El lugar de la Mancha. O cervantesowej geografii
Dariusz Czaja – Decentracje. Od miasta idealnego do miasta-widma
Marta Miskowiec – Galicja. Brak miejsca, wrak miejsca
Szymon Uliasz – Muzyka i przestrzeń. Miejsca bez granic
Projekcja filmu dokumentalnego Pogłosy, powidoki, reż. Szymon Uliasz
(dyskusja)
PR
AF