Rafametowska „Kronika” z dwiema nagrodami
Konkurs Biuletynów Firmowych 2012 rozstrzygnięty. Wśród laureatów jest „Kronika” Fabryki Obrabiarek RAFAMET, która zdobyła nagrody aż w dwóch kategoriach.
Ta książka to jedyne tego rodzaju opracowanie materiałów archiwalnych, wspomnień obecnych i byłych pracowników oraz faktów prezentujących nie tylko powojenną historię jednego z najważniejszych przedsiębiorstw w kraju, ale też miejscowości, w której zakład ma swoją siedzibę. Mowa o „Kronice” Fabryki Obrabiarek RAFAMET S.A. z Kuźni Raciborskiej, która niedawno została uhonorowana dwiema prestiżowymi nagrodami.
„Kronika” została wydana w ubiegłym roku z okazji jubileuszu 65-lecia RAFAMET-u, jako wydawnictwo firmowe, niedostępne w ogólnej sprzedaży. Publikacja ma nietypową formę, gdyż to nie daty i suche fakty są w niej najważniejsze, lecz wspomnienia ludzi związanych z przedsiębiorstwem.
Bogato ilustrowana „Kronika” zawiera ponad 100 archiwalnych zdjęć i 30 obszernych wywiadów z byłymi i obecnymi pracownikami fabryki. Opowiadają w niej historię przedsiębiorstwa przez pryzmat własnych doświadczeń i wspomnień, począwszy od pierwszych lat powojennych po czasy współczesne.
Na publikację składają się także materiały archiwalne z Kroniki Zakładowej, „Życia Rafametu”, zakładowej gazety, w której opisywana była nie tylko działalność samego przedsiębiorstwa, ale także życie i rozwój miejscowości oraz zdjęcia ze zbiorów Towarzystwa Miłośników Ziemi Raciborskiej w Kuźni Raciborskiej. Historia miasta nierozerwalnie związana jest bowiem z rozwojem firmy. Wiele obiektów powstało dzięki fabryce i jej pracownikom, często w tzw. czynie społecznym. To w końcu dzięki rozwojowi zakładu, który ściągał do pracy rzesze ludzi, zyskała prawa miejskie.
– Publikacja powstała dzięki otwartości i cierpliwości naszych rozmówców, którzy podzielili się z nami swoimi wspomnieniami, powierzając nam, jakby nie było, sporą i ważną część swojego życia. Dlatego z ogromnym sentymentem wspominam prace nad „Kroniką”.
Historia RAFAMET-u jest historią ludzi, ich losów, ciężkiej pracy i walki o przetrwanie przedsiębiorstwa w najtrudniejszych czasach. Mieliśmy okazję poznać część z nich, wysłuchać wielu ciekawych, miejscami zabawnych anegdot i historii, a także zagłębić się w niezwykle interesujące materiały archiwalne – mówi Aleksandra Dik z Adventure Media z Raciborza, agencji public relations, odpowiedzialnej za pomysł i realizację przedsięwzięcia.
Pracownicy opowiadali o fabryce również w kontekście trudnej rzeczywistości PRL-u. – W trakcie rozmów nieraz pojawiały się łzy wzruszenia. To niesamowite uświadomić sobie fakt, że w czasach, gdy w sklepach brakowało podstawowych artykułów, RAFAMET produkował tak skomplikowane i zaawansowane technologicznie maszyny, które w wielu przypadkach pracują po dziś dzień – mówi A. Dik.
„Kronika” zawdzięcza swoją szatę graficzną firmie Jaskowski.NET z Raciborza. Publikacja ma specyficzny układ. Nie ma w niej standardowej chronologii wydarzeń, suchych dat i faktów. Jej twórcom zależało na tym, aby lektura „Kroniki” nie była jednorazowym doświadczeniem. Można więc czytać ją na wiele sposobów, np. skupić się tylko na faktach z Kroniki Zakładowej, śledzić wydarzenia relacjonowane przez prasę, poznawać historię zakładu z relacji rozmówców czy też bogatego zbioru zdjęć.
O tym, że naprawdę jest to wartościowa publikacja, zarówno pod kątem merytorycznym jak i graficznym świadczą dwie nagrody zdobyte w tegorocznej edycji Konkursu Biuletynów Firmowych – ogólnopolskiego konkursu na najlepszą publikację firmową. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło 10 października.
„Kronika” zwyciężyła w obu kategoriach, w których była nominowana. Dwunastoosobowe jury konkursu przyznało jej tytuł „Projekt jednorazowy roku”, wyróżniona została także sama okładka kroniki, która może poszczycić się mianem „Okładki Roku projektu jednorazowego”.
Konkurs Biuletynów Firmowych organizowany jest od 2001 roku. Nadesłane prace ocenia jury, które tworzą specjaliści zajmujący się m.in. dziennikarstwem, grafiką, poligrafią i fotografią. Przewodniczącym składu sędziowskiego jest Tomasz Kościelny – dyrektor zarządzający Agencji Agape, która jest pomysłodawcą i organizatorem plebiscytu. Wyróżnienia przyznawane są w pięciu kategoriach: Biuletyn wewnętrzny, Biuletyn zewnętrzny, Biuletyn elektroniczny, Biuletyn instytucji oraz Projekt jednorazowy.
Patronem honorowym Konkursu jest Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego.