Polski producent sera z doliny Biebrzy, czyli co warto wiedzieć o rodzimych firmach
Cudze chwalicie, swego nie znacie – to stare powiedzenie, które mimo upływu lat wciąż jest aktualne. Obecnie na naszym rynku działa wiele firm, a konsumenci mają do wyboru zarówno produkty krajowe, jak i importowane. Czasem zapominamy, że nasze przedsiębiorstwa mają wiele do zaoferowania. Kim jest polski producent sera z doliny Biebrzy? Warto poznać historię MSM Mońki i sprawdzić, co takiego firma oferuje Polakom. I nie tylko.
Na polskim rynku funkcjonuje wiele podmiotów, które oferują konsumentom produkty mleczne. Jednym z nich jest Moniecka Spółdzielnia Mleczarska w Mońkach. Warto poznać jej historię i sprawdzić, w jaki sposób odbywa się produkcja. Często zachwycamy się zagranicznymi przedsiębiorstwami, nie wiedząc, że na rodzimym rynku mamy swoje perełki.
Spółdzielnia z ponad 50-letnim stażem
Polski producent sera z doliny Biebrzy funkcjonuje na rynku od 1972 roku, czyli ponad 50 lat. Spółdzielnia powstała w trudnych i burzliwych czasach, czyli tzw. epoce Edwarda Gierka. To wówczas zapanował ogólny optymizm wśród konsumentów i firm, stosowano otwartą politykę zagraniczną, a także znacząco wzrósł standard życia Polaków. Spółdzielnia przetrwała na rynku przez wiele lat, choć czasami nie było łatwo. Np. lata 80-te w Polsce były trudne – choćby ze względu na wprowadzenie stanu wojennego, strajki robotnicze czy pustki na sklepowych półkach. (https://msm-monki.pl/produkty/ser-edamski/)
Jednakże polski producent sera cały czas rozwijał się, ulepszał ofertę, inwestował w pracowników i w nowe technologie. Lata ciężkiej pracy zaowocowały uznaniem konsumentów i nagrodami. W 2012 Spółdzielnia została sklasyfikowana na 139 miejscu w rankingu 500 największych firm spożywczych w Polsce, zaś rok wcześniej została doceniona i znalazła się w zestawieniu Największych Spółdzielczych Eksporterów Przemysłu Mleczarskiego w 2011.
Na przestrzeni lat znacząco zmieniło się środowisko gospodarcze w Polsce. Firmy, które rozwijały się i wykorzystały szanse, obecnie mają się dobrze. Istotne było wyjście poza schemat, otwarcie się na nowości, eksportowanie produktów i ulepszanie ich. Do tego niezbędne były nowe technologie, innowacyjne parki maszynowe i wyszkoleni pracownicy.
A jak wygląda MSM Mońki w liczbach? Tylko w 2022 roku polski producent sera skupił ponad 175 milionów litrów mleka po średniej cenie skupu 2,36 złotych netto za litr. Zysk netto za ubiegły rok wyniósł 19 milionów złotych, zaś Spółdzielnia udzieliła swoim dostawom 307 pożyczek na kwotę ponad 8 milionów złotych. Warto podkreślić, że polski producent sera poradził sobie z trudną sytuacją na rynku: zaburzonymi łańcuchami dostaw, rosnącymi cenami energii i wzrostem kosztów pracowniczych, a także z inflacją. (https://msm-monki.pl/produkty/ser-morski/)
Polski producent sera podkreśla, że stabilny rozwój jest możliwy dzięki dobrej współpracy z rolnikami. Tym samym docenia swoich dostawców i każdego roku honoruje tych, którzy oddają najwięcej mleka.
Jakie technologie stosuje polski producent sera?
Prezes Stanisław Jamiołkowski podkreśla, że najważniejszymi elementami rozwoju jest posiadanie odpowiednich osób wokół, a także inwestowanie w nowe technologie. Kontrola na każdym etapie wytwarzania sprawia, iż produkty są najwyższej jakości, czego gwarancją jest Zakładowy Kodeks Dobrej Praktyki Produkcyjnej / Dobrej Praktyki Higienicznej GMP/GHP oraz System HACCP.
A jakie inwestycje zostały zrealizowane przez MSM Mońki na przestrzeni lat? Firma zainwestowała m.in. w automatyczną linię do produkcji serów dojrzewających, z wydajnością do 600 tysięcy litrów mleka na dobę.
Czy wiedzieliście, że na rynku istnieje polski producent sera z doliny Biebrzy z taką historią? Warto zapoznać się z produktami firmy i tym samym wspierać rozwój polskiej gospodarki.