BIOERG: Bułgaria daje przykład
Według docierających z tego kraju informacji stawka podatku od toreb plastikowych(popularnych „foliówek”) wzrośnie w III kwartale tego roku z 8 do 18 eurocentów. Czyli o 133%.
To nie koniec podwyżek. W 2013 roku podatek wzrośnie o kolejne 5 eurocentów, by wreszcie w 2014 roku dojść do poziomu 0,28 euro za jedną torebkę foliową.
Plan zakłada objęcie nowymi podwyższonymi opłatami zarówno „foliówek” produkowanych w kraju, jak i tych pochodzących z importu.
Do tej pory, bułgarski podatek ekologiczny dotyczył tylko jednorazowych torebek plastikowych o grubości do 15 mikronów, ale w nowej wersji przepisów rząd rozszerza opłaty na wszystkie rodzaje plastikowych toreb.
– Dostrzegamy w tym planową politykę wsparcia rynku polimerów biodegradowalnych. Ponieważ powstające z nich opakowania, jako kompostowalne i w pełni biodegradowalne nie będą objęte żadnymi podatkami – zaznacza Piotr Szewczyk, prezes zarządu spółki Bioerg SA. – To bardzo ciekawy krok z naszego punktu widzenia, zresztą o ile polityka UE nie ulegnie jakiejś radykalnej zmianie to oczekiwałbym w najbliższej przyszłości wzmocnienie nacisków Brukseli na podejmowanie podobnych decyzji w innych krajach Unii. To zaś oznacza stopniowy wzrost zainteresowania, a zatem i sprzedaży naszych produktów – dodaje Szewczyk.
Według opublikowanych w branżowych magazynach informacji w Bułgarii w 2011 roku zużyto łącznie ok. 1,2 miliarda sztuk foliowych opakowań jednorazowych. W Polsce zużycie jest ponad 6 razy większe.
BIOERG SA powstała w roku, 2007 jako podmiot zależny notowanej na GPW w Warszawie firmy ERG SA i zajmowała się początkowo badaniami nad możliwością wykorzystania polimerów biodegradowalnych w produkcji materiałów opakowaniowych. Efektem tego przedsięwzięcia było stworzenie, BIOFOLII, produktu, który jako pierwszy na rynku polskim otrzymał certyfikat potwierdzający jego całkowitą biodegradowalność.
Od ubiegłego roku BIOERG S.A., jest notowany na rynku NewConnect. Poza sprzedażą opakowań biodegradowalnych do sieci handlowych takich, jak Castorama, spółka sprzedaje swoje produkty do jednostek administracji publicznej (urzędy miast i firmy komunalne), a także innych klientów komercyjnych i indywidualnych.
Źródło: PR