BiznesFinanse i ekonomiaGospodarkaKomputery

Jaki CMS wybrać do swojej strony internetowej?

Strony internetowe coraz rzadziej są tworzone całkowicie od podstaw. Znacznie popularniejszym wyborem jest skorzystanie z częściowo gotowego rozwiązania, dostosowanego do potrzeb danej witryny. Według danych portalu W3Techs jeszcze 10 lat temu 76,4% stron powstawało od zera, jednak obecnie liczba ta wynosi już tylko 33%. Reszta korzysta z CMS-ów, czyli systemów zarządzania treścią – co to jest i jaki system wybrać?

Co to jest CMS?

Akronim „CMS” rozwija się jako „Content Management System”, co w tłumaczeniu na język polski oznacza „system zarządzania treścią”. Jest to oprogramowanie, które umożliwia wygodne tworzenie i edycję stron internetowych z natychmiastowym dostępem do bazowych funkcjonalności. Korzystając z takiego rozwiązania, nie trzeba zajmować się wieloma kwestiami związanymi z działaniem witryny – na przykład szczegółami obsługi zapytań czy dostarczania zawartości użytkownikom.

Jedną z najistotniejszych funkcji każdego CMS-a jest obsługa treści: dla przykładu posty blogowe czy strony produktów mogą być dodawane i edytowane z poziomu dedykowanego panelu. Pierwsze systemy tego typu pojawiły się w połowie lat 90., niedługo po powstaniu sieci WWW, a od tego czasu stale zyskują nowe funkcje. Warto podkreślić, że wyróżnia się kilka rodzajów CMS-ów, z których najszerszym wykorzystaniem cieszą się systemy bazujące na modułach. W przypadku takiego oprogramowania poszczególne funkcjonalności strony są realizowane przez osobne funkcje, dzięki czemu uruchomienie witryny i jej rozbudowa stają się bardzo proste.

Popularne płatne systemy zarządzania treścią

Obecnie osoby tworzące strony internetowe mają do dyspozycji setki, jeśli nie tysiące różnych systemów zarządzania treścią. Poszczególne rozwiązania różnią się od siebie pod wieloma względami. Można je pogrupować nie tylko pod kątem rodzaju oprogramowania, lecz także modelu płatności. Wiele CMS-ów jest dostępnych za darmo, z kolei niektóre oferują wariant płatny i bezpłatny. Nie brakuje również rozwiązań opartych na obowiązkowej subskrypcji – oto kilka najczęściej używanych propozycji tego typu.

datoCMS – system zarządzania treścią typu headless

To oprogramowanie, które wyróżnia się na tle wielu innych CMS-ów pod wieloma względami. Najistotniejszą kwestią jest sposób funkcjonowania tego systemu – datoCMS jest dostępny jedynie w tzw. wersji headless, czyli pozbawionej graficznego panelu administracyjnego. W efekcie jest to rozwiązanie, które może być w bardzo wygodny sposób dostosowane do obsługi z poziomu różnych frontendów, a nawet urządzeń.

Wszechstronność to największa zaleta datoCMS, jednak warto zwrócić uwagę także na wysoką wydajność, prostą obsługę i bezproblemową integrację z wieloma innymi rozwiązaniami. System jest dostępny w darmowej wersji testowej, z płatną subskrypcją od 99 euro miesięcznie oraz w indywidualnie dostosowanych wariantach premium.

Strapi – tańsza alternatywa dla datoCMS

System zarządzania treścią Strapi działa w podobny sposób, jak datoCMS – jest to oprogramowanie typu headless. Szybka instalacja, bogata funkcjonalność i łatwa integracja z dowolnym frontendem to najmocniejsze atuty tego rozwiązania. To bardzo dobry wybór w przypadku witryn, które potrzebują skorzystania z funkcji „szytych na miarę”. Niemałą zaletą jest także cena – za bazową wersję z jednym kontem administratora zapłacimy 9 dolarów miesięcznie, a wyższe pakiety rozpoczynają się od 29 USD na miesiąc.

CMS stworzony pod kątem wygodnego projektowania stron – Wix

Jak podają sami twórcy oprogramowania, Wix nie jest de facto „czystym” CMS-em, a właściwie narzędziem do projektowania stron. Znajdziemy tu jednak szereg funkcji typowych dla standardowego systemu zarządzania treścią, w tym rozbudowany menedżer zawartości. Warto podkreślić, że witryny tworzone z użyciem Wix są bardzo przejrzyste i atrakcyjne wizualne, a większość modyfikacji na stronie można wprowadzić w wygodny sposób za pomocą graficznego edytora. Producent oferuje szereg pakietów dostosowanych do potrzeb różnych użytkowników w cenach od 20 zł do 165 zł miesięcznie.

Darmowe CMS-y – najczęściej wybierane rozwiązania

Należy pamiętać, że przy tworzeniu strony musimy liczyć się także z innymi wydatkami – między innymi opłatami za hosting czy nakładami na działania marketingowe. Z tego względu często lepszym wyborem będą darmowe systemy zarządzania treścią, które również mogą zaoferować pełną funkcjonalność. Bezpłatne CMS-y cieszą się większą popularnością niż płatne alternatywy ze względu nie tylko na darmowy dostęp, lecz także na uniwersalność, komfort korzystania i inne zalety.

Joomla – szereg funkcji dostępnych od razu po instalacji

Już po stworzeniu strony z użyciem tego systemu będziemy gotowi na zarządzanie setkami użytkowników, tworzenie stron w kilku wersjach językowych czy publikację postów z użyciem własnych motywów lub szablonów. Proces konfiguracji może jednak być nieco skomplikowany i wymaga pewnej wiedzy technicznej. Użytkownicy Joomli zaznaczają przede wszystkim wszechstronność platformy i dostęp do ponad 6 tysięcy wtyczek, które zapewniają dodatkową funkcjonalność.

Drupal – wszechstronność i bezpieczeństwo

Ten CMS wyróżnia się głównie pod kątem wszechstronności – z jego zalet skorzystają zarówno osoby, które chcą spróbować swoich sił przy tworzeniu pierwszej strony internetowej, jak i doświadczone firmy oraz agencje. Do tego platforma jest doceniana ze względu na wysoki poziom bezpieczeństwa. Warto także zaznaczyć, że ekosystem pluginów do Drupala skupia się na zapewnieniu bogatych możliwości konfiguracji. Dzięki temu możliwe jest stworzenie strony idealnie dostosowanej do swoich potrzeb i preferencji.

WordPress – niekwestionowany lider na rynku CMS-ów

Nie można pominąć systemu, który w większości przypadków będzie najlepszym wyborem: WordPress to oprogramowanie, z którego korzysta już około 450 milionów stron na całym świecie. To niezwykle imponująca liczba – w sieci funkcjonuje obecnie łącznie 1,3 miliarda witryn. Oznacza to, że aż 35% z nich jest oparta właśnie na WordPressie! Co stoi za popularnością tego rozwiązania? Najczęściej używany CMS na świecie łączy wiele zalet – prostotę obsługi, możliwość stworzenia strony o prawie dowolnej funkcjonalności, a także niezwykle rozbudowana kolekcja wtyczek. Bieżąca obsługa witryny nie wymaga praktycznie żadnej wiedzy technicznej, a dodawanie kolejnych podstron lub postów odbywa się w całości z poziomu panelu z przejrzystym edytorem graficznym.

Istnieje wiele rozwiązań, które można wykorzystać przy tworzeniu strony – to zarówno płatne, jak i darmowe systemy o różnej funkcjonalności, skierowane do konkretnych grup użytkowników. Jaki CMS wybrać do własnej witryny? Odpowiedź zależy przede wszystkim od rodzaju strony, jednak często idealną opcją będzie właśnie WordPress – jego niesłabnąca popularność to najlepszy dowód, że warto postawić na to rozwiązanie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *