Coaching w biznesie – czy jest potrzebny?
W prowadzeniu firmy liczy się nie tylko wzrost finansowy i ciągła poprawa wyników, ale także rozwój pracowników. Jednym ze sposobów na promowanie go jest coaching. Dowiedz się, na czym polega i czy sprawdzi się w Twojej firmie.
Czym jest coaching w biznesie?
Coaching to metoda zarządzania, która pozwala w pełni wykorzystać posiadane zasoby ludzkie. Polega na współpracy bardziej doświadczonej jednostki, czyli coacha, z pracownikiem. Coach dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem niczym trener sportowy, dzięki czemu osoba zatrudniona w firmie może osiągnąć najlepsze możliwe wyniki. Głównym celem coachingu jest kierowanie rozwojem kompetencji i umiejętności pracownika. Najczęściej stosowanym narzędziem pracy coacha jest dialog, który ma nakierowywać na rozwiązania problemów, zamiast podsuwać gotowe remedium. Dzięki temu pracownik poznaje swój potencjał, pozostaje zmotywowany i zwiększa swoje umiejętności miękkie.
Zalety coachingu w biznesie
Coaching jest nowoczesną metodą zwiększania kompetencji pracowników i niesie ze sobą o wiele więcej korzyści niż tradycyjne formy, takie jak szkolenia. Należy tu wymienić przede wszystkim indywidualizację procesu – coach spotyka się z pracownikiem jeden na jeden, co pozwala na dogłębną autorefleksję. Dzięki prowadzonym rozmowom, pracownik ma szansę na zbudowanie relacji partnerskiej i wspólne przyjrzenie się stosowanym schematom zachowań. Systematyczne spotkania umożliwiają ewaluację postępów, co motywuje, przyspiesza rezultaty i poprawia wyniki jednostki.
Jak wygląda współpraca z coachem?
Współpraca w ramach coachingu przebiega zgodnie z określonymi założeniami. Na pierwszym spotkaniu są ustalane cele, jakie chce się osiągnąć. Muszą one uwzględniać możliwości pracownika, czas na ich osiągnięcie praz sposoby, w jakie będą sprawdzane. Ten ostatni czynnik jest niezwykle istotny, ponieważ zazwyczaj rozwijane są kompetencje miękkie, które są trudno mierzalne. W przypadku, gdy klient chce zwiększyć swoją pewność siebie, miarą postępów może być np. zgłoszenie sprzeciwu swojemu przełożonemu bądź wyrażenie chęci do prowadzenia prezentacji. Dzięki ustaleniu tych miar progres staje się widoczny, co pozwala na utrzymanie wysokiego poziomu motywacji.
Dobry coach – jak go znaleźć?
Dobry coach biznesowy powinien przede wszystkim charakteryzować się wysokim zaangażowaniem w swoje działanie. Musi to być osoba doświadczona w biznesie, aby posiadała wiedzę, którą może przekazać swoim podopiecznym. Dobrze wybierać coachów, którzy pracują w dziedzinach podobnych, co ich klienci. Taki trener prawdopodobnie spotkał się już z wyzwaniami, które stoją przed pracownikami.
W internecie znaleźć można mnóstwo ofert coachów biznesowych. Usługi takie świadczą firmy szkoleniowe, a także niezależni freelancerzy. Różnią się one ceną oraz jakością treningu, a rzetelne sprawdzenie ich wszystkich graniczy z niemożliwością. Z tego względu warto korzystać z portalu Redegate. Jest to serwis, który łączy przedsiębiorców z certyfikowanymi ekspertami biznesowymi. Każdy z coachów przechodzi proces weryfikacji, dzięki czemu ich kompetencje są wiarygodne. Wystarczy podać na stronie zakres działań, którymi ma zająć się specjalista oraz swój budżet, a zespół Redegate zaproponuje trenerów rozwoju osobistego najlepiej dopasowanych do potrzeb danej firmy.