GospodarkaMotoryzacjaŚwiat technologiiTechnikaZakupy

Czy opłaca się kupować starego diesla? Może lepiej benzyna?

Zakup używanego samochodu to obecnie niemałe wyzwanie. Rynek przesycony jest kilkunastoletnimi egzemplarzami w cenie do 10 tys. zł. Wśród nich natrafimy na tzw. ropniaki, benzyniaki oraz modele zasilane gazem LPG. Wybór najczęściej pada na wersje benzynowe, szczególnie w przypadku świeżo upieczonych kierowców. Co jednak, gdy szukamy auta na dłuższe trasy? Czy warto kupować leciwego diesla? Sprawdźmy, na jakie wydatki się przygotować.

Diesel vs benzyna – co lepsze na start?

Charakterystyka pracy silników diesla i benzynowych dosyć mocno się różni. Silniki wysokoprężne są o wiele cięższe, generują wyższy moment obrotowy i lepiej znoszą długotrwałe obciążenie na dłuższych trasach, oferując jednocześnie niskie spalanie. Niestety są przy tym bardziej skomplikowane w budowie i co za tym idzie droższe w naprawie. Nie chodzi nawet o to, ile zarabia mechanik samochodowy, ale o ceny samych części zamiennych i utrudniony dostęp do krytycznych podzespołów.

Dlatego też w ogólnym rozrachunku lepiej wypadają pojazdy z silnikami benzynowymi. Są tańsze w zakupie, serwisowaniu, mniej skomplikowane mechanicznie i generalnie prościej je sprzedać. Minusem może być z kolei fakt, że nieco mniej sprawdzą się w dłuższej trasie, z racji podwyższonego spalania przy wysokiej prędkości. Tutaj nieco lepszym wyborem będzie zakup samochodu z instalacją LPG, aczkolwiek w przypadku kilkunastoletnich samochodów musimy dobrze sprawdzić jej działanie.

Wydatki po zakupie diesla

Zakup kilkunastoletniego diesla będzie zarówno smucić, jak i cieszyć. Z założenia silniki wysokoprężne stworzone są do pokonywania sporych dystansów, tym samym ich producenci zadbali o odpowiednią wytrzymałość jednostki napędowej. Niestety, o ile sam silnik może faktycznie być w dobrym stanie, tak jego kluczowe oprzyrządowanie i elementy przeniesienia napędu bardzo często wymagają wymiany. Mowa tutaj chociażby o turbosprężarce i dwumasowym kole zamachowym. Koszt regeneracji zarówno jednego, jak i drugiego elementu to najczęściej dobry tysiąc złotych, podczasy gdy wymiana na zupełnie nowe zamienniki to już wydatek rzędu 3-4 tysięcy zł.

Warto również uwzględnić zaraz po zakupie diesla, koszty wymiany oleju oraz wszystkich filtrów. Zaleca się także sprawdzenie całego rozrządu i ewentualną wymianę łańcucha czy paska. Gruntowny remont i przegląd techniczny pozwoli zachować sprawność samochodu jeszcze przez długi czas.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *