Zarządzanie nieruchomościami – jak rozpoznać profesjonalistów?
Każda wspólnota mieszkaniowa musi zadecydować o sposobie zarządzania nieruchomością. Jej członkowie mogą podjąć się samodzielnego doglądania wszelkich spraw związanych z obsługą techniczną, sprzątaniem, ochroną, wywozem śmieci czy sprawami administracyjnymi, ale w praktyce jest to bardzo trudne i wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. Wówczas z pomocą może przyjść profesjonalny zarządca nieruchomości.
- Obowiązki zarządcy
- Doświadczenie w zarządzaniu nieruchomościami
- Umowa w zakresie administracji nieruchomości
Zarządzanie i administracja nieruchomościami wymaga wiedzy z zakresu prawa, finansów i administracji oraz szybkiego reagowania na zmieniające się przepisy. Z tych powodów powierzanie obowiązku wyspecjalizowanym firmom stało się powszechne.
1. Obowiązki zarządcy
Wybierając zarządcę nieruchomości, należy dowiedzieć się, jakie dokładnie usługi oferuje. Kompleksowość obsługi to jedno z istotnych kryteriów, bo odciąży wspólnotę z konieczności podejmowania dodatkowych działań. Administracja nieruchomości, obsługa finansowo-księgowa oraz prawna, opieka nad dokumentacją, a także dążenie do informatyzacji i sprawniejszej komunikacji z mieszkańcami, to ważne kryteria podczas wyboru firmy zarządzającej nieruchomościami. Zarządca powinien również podjąć się reprezentowania wspólnoty w kontaktach z organami administracji samorządowej i państwowej.
2. Doświadczenie w zarządzaniu nieruchomościami
Referencje i opinie innych klientów powinny być ważną wskazówką dla wspólnoty mieszkaniowej. Zarządzanie nieruchomościami wymaga doświadczenia i wybór firmy, która na rynku pojawiła się niedawno i trudno znaleźć opinie o jej pracy nawet w internecie, może okazać się ryzykowny. Internetowe fora i opinie członków innych wspólnot są istotnym źródłem informacji, ale warto zwrócić uwagę również na oficjalne listy referencyjne oraz branżowe wyróżnienia.
3. Umowa w zakresie administracji nieruchomości
Przejrzystość umowy oraz późniejszych działań jest bardzo ważna dla poprawnej współpracy pomiędzy wspólnotą mieszkaniową a firmą zarządzającą nieruchomościami. Wszystkie zapisy muszą być jasno sformułowane; umowa powinna zawierać wyszczególnione obowiązku zarządcy, informacje o posiadanym przez niego ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej od szkód wyrządzonych w związku z wykonywaniem czynności,a także numer licencji zawodowej. Bezpieczeństwo i transparentność w zakresie zarządzania finansami będzie zapewniało stworzenie rachunków bankowych odrębnych dla każdej nieruchomości.