Ochrona danych osobowych w firmie – na czym polega?
Na początku warto się zastanowić, czym tak na prawdę są dane osobowe? Z definicji wynika, że są to wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej – pracownika lub klienta firmy. Osoba możliwa do zidentyfikowania jest to zaś osoba, której tożsamość można określić pośrednio lub bezpośrednio przy pomocy numeru identyfikacyjnego lub czynników określający jej cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe lub społeczne. Tak uściślając wygląda sama definicja, ale jak wygląda ochrona danych w praktyce?
Jak chronić swoje dane osobowe?
Chociaż stale głośno się mówi, abyśmy chronili swoje dane osobowe, jest coraz więcej sposobów, żeby je od nas wyłudzić. Na co powinniśmy uważać?
Przede wszystkim uważajmy na to, co i komu udostępniamy w internecie. W XXI wieku, w szczególności w mediach społecznościowych, coraz łatwiej zdobyć informacje, które mogą posłużyć przestępcom na wyłudzenie danych, dlatego trzeba zawsze być czujnym i chronić się przed podejrzanymi wiadomościami, linkami, czy też stronami internetowymi.
Nigdy nie powinniśmy również podawać danych przez telefon, jeśli nie znamy numeru przychodzącego. Chrońmy wszelkie ważne dokumenty, nie zostawiajmy ich bez opieki oraz nie przekazujmy niepowołane ręce. Nie powinniśmy również wyrzucać ich na śmietnik dopóki ich nie zniszczymy.
W firmie warto zaopatrzyć się w niszczarkę dokumentów. Ważne jest też, aby zmieniać swoje hasła swojego komputera, do poczty elektronicznej, systemów bankowości elektronicznej.
Co zrobić gdy skradziono nasze dane osobowe?
Przede wszystkim zachowajmy spokój. Warto sprawę zgłosić na policję oraz do naszego banku. Powinniśmy również pozmieniać swoje hasła i na bieżąco monitorować sytuację. Aby chronić się przed takimi sytuacjami warto przeprowadzić audit bezpieczeństwa. Więcej na ten temat można znaleźć na stronie https://szkolenia.bureauveritas.pl/.