Wysprzęglik centralny
Centralny wysprzęglik CSC (z ang. Concentric Slave Cylinder) stanowi element hydraulicznego systemu sprzęgła, który z powodzeniem wyparł stosowane wcześniej linki. Zintegrowanie łożyska wyciskowego z siłownikiem hydraulicznym w jeden układ pozwoliło w znaczący sposób ograniczyć masę i wielkość zespołu sprzęgła oraz wydłużyć jego żywotność. Rozwiązanie to pozwoliło wyeliminować tuleję prowadzącą łożyska oraz widełki z wahliwym wałkiem. Uproszczenie całego układu wpływa pozytywnie na częstotliwość serwisowania, a finalnie pozwala zredukować koszty eksploatacyjne.
Działanie i rola wysprzęglika centralnego
Umieszczony w obudowie skrzyni biegów wysprzęglik we współpracy z pompą ma za zadanie przekazywać siłę powstałą w wyniku ruchu tłoka i działania płynu hydraulicznego na sprężynę talerzowej tarczy dociskowej. Zastosowanie mechanizmów w pełni hydraulicznych opartych na działaniu wysprzęglika centralnego zintegrowanego z łożyskiem wyciskowym pozwoliło na znaczne uproszczenie układu sprzęgła. Wraz z pompą sprzęgła oraz przewodami hydraulicznymi wysprzęglik umożliwia prawidłową zmianę biegów. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania ilość siły potrzebnej do wyłączenia sprzęgła została zminimalizowana. Dzieje się tak z powodu obniżenia tarcia wewnątrz układu wysprzęglika hydraulicznego. Oprócz tego znajdujący się wewnątrz elementu siłownik jest odizolowany od działania niekorzystnych czynników zewnętrznych. Co za tym idzie, zmniejszyło się ryzyko wycieków w najbardziej newralgicznym miejscu układu, jakim jest wspomniany wyżej siłownik. Wysprzęgliki wykonywane są najczęściej z tworzyw sztucznych, stali oraz aluminium i zabezpieczane przed nieszczelnością elementami gumowymi.
Objawy awarii wysprzęglika centralnego i jego wymiana
Wysprzęglik centralny sprzęgła CSC podobnie jak pozostałe elementy tego systemu ulegają zużyciu. Najpowszechniejszym objawem zużycia elementu układu hydraulicznego będzie wyciek płynu. Podstawą do zdiagnozowania wycieku i elementu, który jest za to odpowiedzialny, jest sprawdzenie, w którym miejscu doszło do nieszczelności. W przypadku, gdy wyciek pochodzi z wysprzęglika, a nie z pompy, będzie on widoczny w okolicy skrzyni biegów. Innymi objawami mogącymi świadczyć o uszkodzeniu tego podzespołu mogą być trudności we włączaniu pierwszego i wstecznego biegu przy uruchomionym silniku. Zaniepokoić powinna nas również konieczność wielokrotnego naciskania na pedał sprzęgła, by doszło do rozłączenia napędu. Ponadto dość powszechnym objawem awarii wysprzęglika jest zostający w podłodze pedał sprzęgła, który nie wraca do swojej pierwotnej pozycji. W przypadku zaobserwowania któregoś z powyższych problemów, ze względów bezpieczeństwa należy jak najszybciej zdiagnozować i usunąć przyczynę. Wymiana wysprzęglika jest również zalecana podczas każdorazowej wymiany sprzęgła lub skrzyni biegów. Przy jego wymianie warto stawiać na produkty najwyższej jakości, które cechuje wysoka odporność na rozszczelnienia, a co za tym idzie wycieki płynu hydraulicznego. Przykładem produktu spełniającego te kryteria jest wysprzęglik AISIN CSCT-002, który z powodzeniem znajdzie zastosowanie w wybranych modelach marki Toyota, Daihatsu Charade (1.33 16V) oraz Subaru Trezia (1.3 NSP120X oraz 1.4 D). Model AISIN CSCT-002 sprawdzi się zarówno w prostym i niewielkim dieslu 1.4 D-4D, jak i w benzynie o pojemności 1.8.
Kup wysprzęglik centralny w sklepie sprzeglo.com.pl
0 Comments
No comments!
There are no comments yet, but you can be first to comment this article.