Bankowość internetowa – historia i rozwój
Konto pasywne
Warto zaznaczyć, że początkowo klienci banków mogli korzystać z kont internetowych jedynie na płaszczyźnie pasywnej. Oznaczało to, że udostępniana była im platforma, na której mogli sprawdzić na przykład saldo swojego rachunku. Niemożliwe było jednak jakiekolwiek zarządzanie zgromadzonymi na nim środkami.
Pierwsze konta online dostępne były tylko dla klientów indywidualnych. Banki rzadko oferowały taki produkt firmom. Trzeba też zaznaczyć, że takie konto indywidualne wiązało się ze sporymi kosztami. Banki pobierały opłaty za otwarcie takiego rachunku i jego miesięczne prowadzenie. Był to zdecydowanie produkt dla wybranych. Z tego też względu przez pierwsze trzy lata trwania oferty bankowości elektronicznej, stanowiła ona jedynie marginalną część całościowej działalności instytucji bankowych. Konta bankowe otworzyło w tym czasie jedynie 50 000 Polaków.
Szansa na rozwój
Nawet po pierwszych latach włączenia oferty bankowości internetowej, potencjalni klienci banku nie widzieli w tej opcji szansy na zyskanie większego komfortu zarządzania swoimi pieniędzmi. Co takiego się stało, że dzisiaj Polacy nie wyobrażają już sobie życia bez konta online? Banki wprowadziły wreszcie możliwość pełnego zarządzania finansami, jakie zostały zgromadzone na koncie.
Dzięki kontom internetowym można było dysponować swoimi środkami swobodnie o każdej porze dnia i nocy, będąc w dowolnym miejscu na świecie. Konto indywidualne stało się platformą finansową, dającą szereg możliwości. Klienci wreszcie docenili nowoczesne technologie i byli w stanie płacić za taką wygodę.
Co zyskaliśmy?
Bankowość internetowa daje szansę szeroko pojętego zarządzania pieniędzmi. Klienci mogą dzisiaj wykonywać przelewy krajowe oraz międzynarodowe. Posiadając konto internetowe, dokonują opłaty za czynsz czy media, korzystają z ofert sklepów internetowych.
I to nie wszystko. Okazuje się, że dzięki bankowości elektronicznej możliwe jest również inwestowanie oszczędności. Z poziomu platformy online można otwierać lokaty czy zakładać konta oszczędnościowe. Konta online dają też możliwość zaciągania kredytów na dowolny cel. Dzisiaj po zalogowaniu na własne konto indywidualne w banku można również skontaktować się z konsultantami banku, którzy udzielą szczegółowych informacji w danym zakresie.
Perspektywy
Nie tylko dodatkowe produkty banku są celem, jaki wprowadzają obecnie banki oferujące konta internetowe. Wydaje się, że ten sektor bankowości jest już na tyle rozwinięty, iż dzisiaj uwagę należy zwrócić na pełne zabezpieczenie tego rodzaju usługi. Nadal zdarzają się ataki hakerskie i próby wyłudzenia danych.
Dzisiaj z bankowości internetowej korzysta ponad 6 milionów Polaków – założonych kont online jest blisko 13 milionów. Jednocześnie odnotowuje się coraz większy spadek liczby tradycyjnych placówek banków. Wszystko dlatego, że klienci banków już nie muszą z nich korzystać. Specjaliści potwierdzają, że bankowość elektroniczna w Polsce jest rozwinięta na najwyższym poziomie. Pod tym względem zajmujemy czołowe miejsce, patrząc na inne kraje Unii Europejskiej.