Logo – firmowy znak rozpoznawczy
Nadgryzione jabłko, uśmiechnięta biedronka, czy czarny dziki kot uchwycony w skoku – prawie wszyscy znamy te symbole graficzne. Wystarczy, że pojawią się przed naszymi oczami, a bez problemu potrafimy je zidentyfikować i przypisać do konkretnej marki. Czym jest logo? Jak wygląda proces jego tworzenia? Jakimi zasadami należy się kierować, by wybrać je dobrze?
Różne typy logotypów
Słowo „logo” jest skrótem od „logogramu”. Oznacza unikatowy, zarejestrowany prawnie symbol, znak graficzny, mający służyć identyfikacji danej marki przez konsumentów. Najczęściej występują jako znak, logotyp (forma graficzna stanowiąca interpretację brzmienia nazwy marki) lub pełne logo. Wśród typów logo rozróżniamy między innymi:
- emblematy
- monogramy
- znaki graficzne
- glify
- postacie
Na pełne logo zwyczajowo składają się z logotyp, sygnet i tagline.
Robota dla specjalistów
Tworzenie logo danej firmy czy instytucji to zadanie ogromnie odpowiedzialne. Od efektu końcowego może przecież zależeć w sporej mierze przyszłość przedsiębiorstwa. Jeśli będzie ono zapamiętywalne dla konsumentów czy klientów, będzie pobudzało pozytywne skojarzenia, jego oddziaływanie będzie miało pozytywny wydźwięk finansowy. Niestety, nie bez wpływu na sytuację firmy pozostaje także logo źle dobrane. Nie warto bagatelizować znaczenia znaku, z którym kojarzyć ma się twoja działalność. Najlepiej zlecić zadanie zaprojektowania go specjalistom ze sprawdzonej agencji reklamowej. Dlaczego? Powodów jest kilka. Po pierwsze, jeśli nie masz doświadczenia z tworzeniem grafiki, proces może okazać się frustrujący z powodu skomplikowania technicznego. Dopracowanie najdrobniejszych szczegółów to zadanie, które zdecydowanie lepiej polecić doświadczonemu grafikowi. Po drugie, dzięki pracy z ludźmi, którzy na co dzień zajmują się promowaniem biznesu i produktów, zyskujesz pewność, że nie popełnisz niepotrzebnych błędów. Logo pasować bowiem musi do produktu czy usługi, którą oferujesz, być z nią naturalnie związane (postać otyłego mężczyzny raczej nie będzie najlepszą wizytówką firmy produkującej obuwie sportowe). W procesie tym niezwykle istotna jest nie tylko kreatywność, ale też (najlepiej poparta badaniami) znajomość specyfiki rynku. Konieczna jest też wiedza o przyzwyczajeniach i upodobaniach twoich potencjalnych klientów. Pozwól więc swojej firmie na „wpadnięcie w oko” potencjalnych klientów!