Typowe błędy w pozycjonowaniu stron WWW
Już na etapie planowania działalności internetowej powinien pojawić się projekt pozycjonowania stron. To istotne szczególnie, jeżeli celem witryny jest zarabianie pieniędzy. Dzięki odpowiednio dobranym i sformułowanym frazom, klient z łatwością trafi na daną stronę i będzie mógł skorzystać z możliwości, jakie mu oferuje, zapewniając jednocześnie sprzedającemu zyski ze sprzedaży lub wejść. Dobrze dobrane słowa kluczowe to podstawa w walce o klienta. Konkurencja na rynku jest ogromna, dlatego warto opracować strategię działania i poświęcić trochę czasu na dokładną optymalizację strony.
Wyszukiwarki mają jednak nieco bardziej skomplikowane algorytmy działania, niż mogłoby się wydawać, dlatego nie trudno o popełnienie błędów podczas pozycjonowania strony. Im więcej się ich pojawi, tym bardziej prawdopodobne jest fiasko całego przedsięwzięcia. Roboty Google rządzą się swoimi prawami i nie łatwo wybaczają nawet małe potknięcia. Kilka takich niewielkich pomyłek może zaważyć na losie strony i sprawić, że spadnie bardzo nisko w wynikach wyszukiwania. Ponowne jej sprowadzenie na wysokie miejsce w rankingu jest znacznie trudniejsze niż zapobieganie takiemu stanowi rzeczy.
Pozycjonowanie stron internetowych – najczęstsze błędy
Do tej pory wydawało się, że używanie jednego słowa kluczowego dla całej witryny to ewidentna korzyść. Nic bardziej mylnego – jeżeli każda podstrona będzie zoptymalizowana pod jedno hasło, ciężko przewidzieć co Google wybierze jako wynik wyszukiwania. W efekcie klient zamiast znaleźć produkt, którego szukał, trafi w zakładkę „o firmie” i szybko opuści stronę. Takie zafiksowanie na jednej frazie nosi nazwę kanibalizacji słów kluczowych. Inną pułapką o podobnym działaniu jest nadawanie tytułów i powielanie tej samej nazwy na wszystkich podstronach (duplikacja Tagu title). Najlepiej byłoby gdyby każdy tytuł posiadał unikalną nazwę i dokładnie określał co znajduje się na danej stronie. W innym przypadku – klient znów trafi tam, gdzie Google uzna za najlepsze dla niego, choć właściciel strony wcale nie miał w zamyśle promować akurat tego miejsca.
Tak samo w przypadku tagu opisowego (description tag). Jeżeli opis ten jest zduplikowany, nie zawiera informacji o stronie oraz CTA (call to action – krótka notka mobilizująca do działania, jak np. „wejdź”, „sprawdź”, „zobacz”) to Google nie zinterpretuje go prawidłowo i znów pośle potencjalnego klienta nie tam, gdzie trzeba albo tam gdzie sam uzna za stosowne.
Pozycjonowanie stron to także umiejętne posługiwanie się nagłówkami. Najczęstszym problemem jest w tym wypadku brak odpowiedniej hierarchii. I tak nagłówek H1, zamiast oznaczać tylko główny tytuł, znajduje się również pomiędzy logiem a nazwą usługi. Tymczasem nagłówki od H1 do H3 powinny następować kolejno po sobie. To gwarantuje zachowanie spójnej całości wszystkich treści w sklepie czy witrynie.
Jak ustrzec się przed typowymi błędami?
W procesie wyszukiwania Google bierze pod uwagę ponad 200 czynników, które decydują o zakwalifikowaniu strony na konkretnej pozycji. Dobre wypozycjonowanie strony to istotna kwestia w zwiększaniu widoczności swojej firmy, ale nie jedyna. Nadmierne skupienie się na wyszukiwarce i skonstruowanie strony tylko pod to jedno kryterium może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego i sprawić, że witryna będzie zwyczajnie nieczytelna i nie funkcjonalna dla ludzi. Teksty zawsze powinny być naturalne, odbiorca jasno określony, a treść i wygląd całego serwisu przejrzyste i opatrzone linkami wewnętrznymi jeszcze bardziej usprawniającymi poruszanie się po nim. Tylko konkretne cele i plany są możliwe do zrealizowania, zawsze więc trzeba mieć w pamięci fakt, że pozycjonowanie strony wykonuje się przede wszystkim dla klientów.
Teraz nie wystarczy jedynie zaprojektować stronę www, umieścić ją na serwerze – ważne jest pozycjonowania https://dolp.pl/pozycjonowanie-stron-www/ – to tego typu działania wpływają na to jaki będzie efekt i korzyści ze strony.