E-learning czy nauczanie tradycyjne?
Na wczesnych etapach nauczania najważniejszą rolę odgrywa forma kształcenia. Musi być ona dla dzieci atrakcyjna, by te uczyły się lepiej i zapamiętywały omawiane zagadnienia. Czy platformy e-learningowe są wystarczająco atrakcyjną formą?
Rozwój technologiczny wkracza już do wszystkich dziedzin życia. Możliwości dwudziestego pierwszego wieku widoczne są nie tylko w obszarach elektronicznych, informatycznych i pokrewnych, ale takż w nauczaniu. Czy nowoczesne metody szkolnictwa i kształcenia wsparte nowoczesną elektroniką to atrakcyjniejszy wybór niż nauczanie tradycyjne?
Zwykła szkoła
Coraz częściej pojawiają się opinie, że warto uczyć dzieci obsługi komputera już na bardzo wczesnym etapie kształcenia. Nie chodzi tutaj o zwykłe lekcje informatyki, które w warunkach polskich szkół przedstawiają się jako przestarzałe komputery okupowane przez dwoje czy troje dzieci. Ten temat debaty publicznej dotyczy wprowadzania tabletów czy laptopów na lekcje języka polskiego, fizyki, historii czy chemii.
W dobie dynamicznej ekspansji technologii tradycyjne metody nauczania są mniej atrakcyjne od nauki za pomocą elektroniki. Producenci programów i oprogramowania prześcigają się w projektowaniu aplikacji przeznaczonych do nauki i poznawania świata – co stanowi niezwykle atrakcyjną formę nauczania dla dzieci.
Z drugiej strony często pojawiają się kontrargumenty, że dzieci – zafascynowane światem wirtualnym i możliwością nauki za jego pomocą – nie nauczą się w dostatecznym stopniu tradycyjnych metod. Przeciwnicy wprowadzania do szkół elektroniki mówią między innymi o tym, że wkroczenie technologii w postaci tabletów, laptopów czy platform e-learningowych negatywnie odbije się na umiejętności odręcznego pisania czy szybkiego liczenia w pamięci.
Czym są platformy e-learingowe?
Takie metody nauczania polegają przede wszystkim na nabywaniu umiejętności
i pozyskiwaniu wiedzy oraz informacji za pośrednictwem Internetu. Należy zwrócić uwagę, że uniwersytety w Polsce posiadają w swojej ofercie kursy internetowe, które są równoważne z zajęciami tradycyjnymi.
Metody e-learningu pozwalają na odbycie kursu czy szkolenia z dowolnego miejsca w Polsce czy na świecie – wymagają one bowiem tylko dostępu do Internetu. Warto dodać, że bardzo dużo właścicieli platform czy firm organizujących kursy i szkolenia z wykorzystaniem e-learningu udostępnia swoje materiały za darmo lub uzupełnia omawiane tematy materiałami dodatkowymi.
Nic nie zastąpi nauczyciela
Rzeczą oczywistą jest, że żadna, nawet najbardziej nowoczesna i zaawansowana informatycznie technologia nie będzie w stanie zastąpić wykwalifikowanego nauczyciela i wiedzą przekazywaną ustnie. Warto jednak wesprzeć tradycyjne metody nauczania metodami e-learningowymi i – co więcej – nauczać nowych programów komputerowych i zasad funkcjonowania rozwiązań technologicznych. Pobudza to kreatywność u dzieci i prowadzi do zaznajomienia z technologią, a to może przełożyć się na lepszą i szybszą naukę. Dlatego polskie szkoły w miarę swoich możliwości powinny zadbać o dobrze wyposażone sale informatyczne,
z odpowiednią ilością komputerów. Nie będą mogły jednak zorganizować niczego, o ile najwyższe władze systemu szkolnictwa nie zrozumieją potrzeby informatyzacji szkół.
Jeżeli chcą dowiedzieć się Państwo więcej na temat zarządzania to warto odwiedzić witrynę www.pmq.pl gdzie o zarządzaniu wiedzą dosłownie wszystko.
Przydatne 😉
Polecam