Portret polskiego pozycjonera 2015 – raport
SeoStation, jeden z czołowych systemów do sprawdzania pozycji w wyszukiwarce Google
w Polsce, stworzył raport: „Portret polskiego pozycjonera 2015”. Zestawienie powstało
na podstawie ankiety skierowanej do osób zajmujących się SEO.
W ankiecie wzięło udział prawie 350 przedstawicieli rodzimej branży SEO – z różnych województw, w różnym wieku i ze zróżnicowanym doświadczeniem. Na podstawie ich wypowiedzi stworzony został raport, który stanowi swoisty portret polskiego pozycjonera 2015.
Dane demograficzne
Statystyki wskazują, że największa grupa polskich pozycjonerów pochodzi z Mazowsza. Stanowią oni trochę ponad18% wszystkich ankietowanych. Na drugiej pozycji uplasowali się SEO-wcy
ze Śląska (15,6%). Najmniej licznie grono pozycjonerów zamieszkuje województwo świętokrzyskie (0,3%) oraz województwo opolskie (1,2%).
Z danych wynika, iż działania w zakresie SEO to przede wszystkim domena mężczyzn. Podczas gdy panowie stanowią mocną grupę 88%, tak zaledwie 12% osób związanych z branżą to kobiety.
Dominują głównie osoby młode, tj. w wieku pomiędzy 25-34 rokiem życia, stanowiąc prawie 65% badanych pozycjonerów. Najmniej liczna grupa to osoby powyżej 64 lat (0,6%) oraz w przedziale 55-64 lata (1,2%). Taki wynik nie powinien jednak dziwić, ponieważ świat internetu to głównie świat młodych ludzi.
Forma zatrudnienia i zajmowane stanowisko
Analizując odpowiedzi respondentów, wyłania się obraz polskiego pozycjonera jako właściciela firmy. Aż 45,3% specjalistów z badanej branży prowadzi własną działalność. Sporą grupę tworzą także osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę – stanowią one nieco ponad 36% ogółu. Wśród pozycjonerów pojawiają się i freelancerzy – jest ich średnio 11%. Najmniej osób pracuje częściowo na etacie, stanowiąc mniej niż 1% osób działających w branży SEO.
Zgodnie z odpowiedziami, aż 40% osób wskazuje na siebie jako właściciela, jeśli chodzi
o zajmowane stanowisko. Specjaliści w tej branży stanowią 19% ogółu – to nieco więcej niż starszych specjalistów (13%) i młodszych specjalistów (8,5%). Najmniej liczną grupą SEO-wców są osoby zajmujące dyrektorskie stanowisko (3,5%).
Biorąc pod uwagę płeć i formę zatrudnienia oraz zajmowane stanowisko wyłania się ciekawy portret kobiety pozycjonerki. Większość pań w branży zdecydowała się na własną działalność.
Na drugim miejscu uplasowały się kobiety pracujące na stanowisku specjalisty ds. SEO.
Wykształcenie i doświadczenie
Wśród polskich pozycjonerów przeważają osoby z wykształceniem wyższym – głównie
na kierunkach związanych z marketingiem i IT (38%). Natomiast osób z wykształceniem wyższym, ale nie kierunkowym oraz wykształceniem średnim jest odpowiednio 30% i 31%. Najmniej liczna grupa to osoby z wykształceniem podstawowym stanowiąca zaledwie 1% ogółu.
W branży SEO liczy się jednak przede wszystkim doświadczenie, które przekłada się na efekty prowadzonych działań. Specjalistów w tej dziedzinie, którzy mogą pochwalić się praktyką powyżej 8 lat, jest średnio 19%. Natomiast 27,2% to osoby z doświadczeniem w przedziale 1-3 lata – takich pozycjonerów jest najwięcej w branży. Niewielką praktykę, bo na poziomie 0-1 roku, ma 13% respondentów.
Jak wynika z raportu, im większe doświadczenie w pozycjonowaniu, tym większe prawdopodobieństwo na znalezienie pracy w zawodzie.
Wśród osób z 5-8 letnim doświadczeniem w SEO, 93% pracuje zawodowo w branży. Nieco mniej liczną grupę reprezentują osoby z doświadczeniem wynoszącym ponad 8 lat, wśród nich 89,5% pracuje, zajmując się SEO.
Największe grono pozycjonerów (średnio 25%) deklaruje pracę nad 21-60 stronami internetowymi. Nieco mniej (19,8%) osób ma pod swoją opieką maksymalnie 5 stron. Natomiast osób zajmujących się ponad setką stron jest 16,3%. Działania w zakresie SEO dla 61-100 stron www przeprowadza zaledwie 7,4% osób i to oni stanowią najmniej liczną grupę.
Ilość podejmowanej pracy łączy się bezpośrednio z doświadczeniem. Osoby z niedużym doświadczeniem, najczęściej pod swoją opieką mają 1-5 stron (68%). Tylko 5% respondentów
z max. roczną praktyką bierze na siebie więcej niż 60 stron. Natomiast osoby z doświadczeniem powyżej 8 lat mają pod swoją opieką ponad 100 stron (niemal 32%). Nasuwa się więc tylko jeden wniosek: im większa praktyka w branży, tym możliwość prowadzenia działań SEO w znacznie szerszym zakresie.
Kim jest statystyczny polski pozycjoner?
Jak wynika z powyższej analizy, statystyczny polski pozycjoner to mężczyzna pochodzący
z województwa mazowieckiego. Ma 25-34 lata i wykształcenie wyższe w kierunku związanym
z IT lub marketingiem. Posiada 1-3-letnie doświadczenie w SEO i ma pod swoją opieką od 21 do 60 stron internetowych. Prowadzi własną działalność gospodarczą.
Trendy w pozycjonowaniu zmieniają się bardzo szybko. Google często aktualizuje swoje algorytmy – dobry pozycjoner musi szybko reagować i mieć naprawdę dużą wiedzę – https://dolp.pl/pozycjonowanie-stron-www/ – usługi tego typu wymagają naprawdę dużego nakładu pracy.