Co czwarta osoba pracująca w Polsce nie interesuje się bezpieczeństwem swojego partnera w pracy
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2013 roku miało miejsce około 90 tys. wypadków przy pracy. Pomimo tego, aż co trzecia pracująca osoba (31%) zna kogoś, kto nie używa odpowiedniego sprzętu zapewniającego ochronę zdrowia i bezpieczeństwo. Co więcej, wielu z nas nie dba także o bezpieczeństwo swoich partnerów. 3M w swojej nowej kampanii „Chroń Swój Świat” apeluje, abyśmy troszczyli się o swoich współpracowników, jak i naszych bliskich w pracy.
Czy nasze bezpieczeństwo w pracy zależy od nas? Czy dbamy o bezpieczeństwo naszych bliskich? Czy nasze złe nawyki mają wpływ na naszych współpracowników? Liczba obowiązków i rutyna sprawiają, że nie zawsze zadajemy sobie te pytania. Jednak są one ważne, nie tylko dla nas. Właśnie dlatego firma 3M zdecydowała się sprawdzić jak podchodzimy do bezpieczeństwa w pracy.
Sprzęt i przepisy BHP najważniejsze, zwłaszcza dla młodych
Jak wynika z badań zrealizowanych przez Millward Brown dla 3M w ramach kampanii „Chroń Swój Świat” co dziesiąta osoba pracująca (9%) nie czuje się bezpiecznie w swojej pracy. Jak rozumieć to bardzo szerokie pojęcie? Pierwsze skojarzenie jest bardzo oczywiste – stałość zatrudnienia. Tak bezpieczeństwo kojarzy się prawie co czwartej osobie (24%). Jednak już dla co piątej (21%) ten termin wiąże się ze sprzętem i przepisami BHP. Co ciekawe, jest to najważniejszy czynnik dla osób młodych, w wieku 18-34 lata (26%). Natomiast 17% osób pracujących uważa, że bezpieczeństwo zależy od nich samych i innych pracowników.
To my jesteśmy odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo
Skoro już wiemy, czym jest bezpieczeństwo, jak o nie zadbać? Okazuje się, że pracownicy rozumieją swoją odpowiedzialność, ponieważ według 86% z nich najważniejsze jest odpowiednie zachowanie podczas wykonywania swoich obowiązków. Dopiero na kolejnych miejscach znalazły się czynniki gwarantowane przez firmę, takie jak szkolenia czy wiedza na temat bezpieczeństwa i higieny pracy (55%) oraz odpowiedni i wysokiej jakości sprzęt BHP (52%).
Te statystyki potwierdzają także odpowiedzi dotyczące tego, kto jest odpowiedzialny za BHP w pracy. Aż 9 na 10 osób (90%) jest przekonanych, że to obowiązek pracodawcy. Jednak podobny odsetek osób (89%) stwierdził, że my sami odpowiadamy za swoje bezpieczeństwo. Na kolejnym miejscu znalazł się firmowy specjalista ds. BHP (75%).
Musimy zrozumieć, że bezpieczeństwo w miejscu pracy ma o wiele większe znaczenie niż zdajemy sobie sprawę. Dbając o nie mamy pewność, że wrócimy do swoich bliskich i spędzimy z nimi czas. Możemy także realizować prywatne pasje i hobby. Dlatego cieszy fakt, że czujemy się odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo w pracy. Natomiast poprzez nasze zachowanie musimy także dbać o bezpieczeństwo naszych współpracowników – mówi Wojciech Kostro, Dyrektor Rynku Grupy Biznesowej Bezpieczeństwo i Grafika w 3M Poland.
Korzystamy ze sprzętu BHP albo uważamy, że jest nam zbędny
W teorii wiemy, że bezpieczeństwo zależy od nas samych, jednak czy o nie faktycznie dbamy? Większość, bo 58% osób pracujących zawsze korzysta z odpowiedniego sprzętu BHP. Jednak prawie co siódma osoba (14%) używa go tylko czasami. Co czwarta (24%) uważa, że taki sprzęt nie jest jej potrzebny, a 3 na 100 pracowników nigdy z niego nie korzysta. Rzadziej z odpowiedniego sprzętu BHP korzystają kobiety – 6%, niż mężczyźni – 2%.
Rolą partnera jest dbać o bezpieczeństwo
Partnerzy w związku mają na siebie duży wpływ. Dlatego sprawdzono także, jak i czy dbamyo bezpieczeństwo swoich ukochanych. Jak wynika z badania zrealizowanego dla 3M, 58% osób pracujących interesuje się bezpieczeństwem swoich partnerów. Jednak oznacza to, że 4 na 10 osób (42%) to nie obchodzi. Co ciekawe, bardziej opiekuńczy są mężczyźni (68% w porównaniu do 44% w przypadku kobiet). A jak ta dbałość się przejawia? Najczęściej na prostym i krótkim zdaniu „Uważaj na siebie” (57%). Pozostałe odpowiedzi dotyczą specjalistycznego sprzętu dedykowanego konkretnym zawodom: 20% przypomina o noszeniu hełmu ochronnego, 18% o okularach ochronnych, a 13% o masce do ochrony układu oddechowego.
Czy brak wiedzy o bezpieczeństwie partnera w pracy oznacza brak zaangażowania?
Jak nasze starania przekładają się na zachowania naszych partnerów? Najbardziej zastanawiające jest, że aż 15% respondentów nie wie, czy ich partnerzy stosują się do zasad BHP w swojej pracy i korzystają z odpowiedniego sprzętu. Według ponad połowy respondentów (51%) partnerzy przestrzegają przepisów zawsze, a według 15% tylko czasami. Natomiast 6 na 100 osób pracujących uważa, że ich partnerzy nigdy nie korzystają ze sprzętu BHP. Aż 18% mężczyzn nie dysponuje wiedzą o bezpieczeństwie swoich partnerek. Ten problem jest mniej poważny w przypadku kobiet – tylko 11%.
O ile znamy zasady i sami raczej się do nich stosujemy, to dla wielu z nas bezpieczeństwo naszych partnerów w pracy ma bardzo małe znaczenie. A przecież to właśnie dla nas wracają do domu. Jeżeli wytłumaczymy im jak ważne jest, aby korzystali z odpowiedniego sprzętu i odpowiednio się zachowywali zrobią to – apeluje Wojciech Kostro z firmy 3M.
Jak nauczyć Polaków dbania o swój świat?
Jak zwiększyć przestrzeganie zasad skoro znamy już teorię? To pytanie również zadano w badaniu zrealizowanym dla 3M. Dla prawie każdego pracownika (97%) najlepszym sposobem na zmianę zachowań w zakresie BHP jest kampania społeczna. Według respondentów ma ona większe znaczenie niż wypadek współpracownika (66%) czy rodzina (63%). Właśnie dlatego firma 3M rozpoczyna kampanię edukacyjną pod hasłem „Chroń Swój Świat”.
W ciągu najbliższych kilku miesięcy chcemy dotrzeć do wielu firm z różnych sektorów przemysłu, aby we współpracy z ich Służbami BHP pokazać pracownikom, że przestrzeganie zasad BHP ma ogromne znaczenie. Nie tylko w samej pracy, ale także poza nią. Musimy zrozumieć, że bezpieczeństwo w miejscu, w którym spędzamy większość czasu ma duży wpływ na nasze prywatne życie i, co więcej, na życie naszych bliskich – tłumaczy Wojciech Kostro z firmy 3M.
Partnerem merytorycznym kampanii został Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy. BHP to jedna z ważniejszych dziedzin związanych z pracą. Ma duże znaczenie dla pracodawcy oraz dla samego pracownika. Kampania „Chroń Swój Świat” różni się od innych tym, że bezpośrednio z wiedzą docieramy do pracownika, zapewniając pozytywny przekaz o możliwościach zadbania o bezpieczeństwo w każdym aspekcie związanym z pracą. Chcemy uzmysłowić pracownikom różne obszary BHP – mówi dr Katarzyna Majchrzycka z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego.
***
O badaniu
Badanie przeprowadzono między 12 a 15 września 2014 roku techniką wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI). Wywiady przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków pracujących na stałe lub dorywczo na różnych stanowiskach i w zróżnicowanych branżach. Badaniem objętą całą Polskę.
O kampanii
„Chroń Swój Świat” to kampania zorganizowana przez firmę 3M. Jej celem jest zwrócenie uwagi na nasze bezpieczeństwo w pracy poprzez pokazanie, że od każdego z nas zależy także bezpieczeństwo naszych bliskich.
W ramach kampanii przeprowadzono badanie pokazujące czy osoby pracujące zdają sobie z tego sprawę i czy dbają o swoich współpracowników lub partnerów. Badanie dostarczyło odpowiedzi na wiele pytań dotyczących poczucia bezpieczeństwa w pracy, odpowiedzialności za nie i przestrzegania zasad BHP przez polskich pracowników. Program będzie także obecny w wybranych firmach, gdzie odbędą się warsztaty edukacyjne
i konkursy z wiedzy o BHP adresowane do pracowników. Partnerem merytorycznym kampanii jest Centralny Instytut Ochrony Pracy.
O 3M
3M przekształca nowe idee w tysiące pomysłowych produktów i rozwiązań. Kultura twórczej współpracy firmy nieustannie inspiruje powstawanie zaawansowanych technologii, których podstawowym celem jest poprawa jakości życia. 3M to innowacyjna firma, która od początku swojego istnienia nieprzerwanie tworzy i dostarcza nowe rozwiązania ułatwiające ludziom życie. 3M osiąga przychody w wysokości 31 mld USD, zatrudnia 89 000 osób na całym świecie i działa w ponad 70 krajach. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.3M.com albo w kanale @3MNews na Twitterze.
O 3M w Polsce
3M Poland Sp. z o.o. jest filią koncernu Minnesota Mining and Manufacturing. W 2011 roku firma obchodziła dwudziestolecie istnienia na polskim rynku oraz dziesięciolecie rozpoczęcia działalności produkcyjnej.
3M w Polsce posiada cztery ośrodki produkcyjne: w Janinowie k/Grodziska Mazowieckiego, Rabce oraz dwa we Wrocławiu. Zatrudnia ponad 1800 pracowników. Centrala firmy mieści się w Kajetanach k/Warszawy.
W czerwcu 2013 roku rozpoczęło działalność nowoczesne Centrum Innowacji 3M we Wrocławiu, w którym firma prezentuje swoje technologie i rozwiązania. 3M Poland oferuje ponad 10 000 produktów w ramach 5 grup biznesowych: Ochrona Zdrowia, Produkty Konsumenckie, Bezpieczeństwo i Grafika, Przemysł, Elektronika i Energetyka. Dotychczasowe inwestycje 3M w Polsce wyniosły ponad 400 mln USD. 3M Poland od ponad 20 lat wnosi wkład w rozwój polskiego biznesu i gospodarki, za co otrzymuje liczne nagrody i wyróżnienia: „Firma XX-lecia 1990-2010”, Perła Polskiej Gospodarki 2012, Solidny Pracodawca 2013, Superbrand 2013 oraz Perła Innowacji PROGRESS 2013.
Więcej informacji o kampanii na stronie www.chronswojswiat.p