Rozwój połączeń krajowych to szansa dla polskiego rynku lotniczego
Eksperci nie mają wątpliwości – lotnicze połączenia krajowe są coraz tańsze i to one będą napędzać rozwój polskiego rynku lotniczego. Czas jest cenny i to jest decydujące.
Połączenia krajowe to siła napędowa rozwoju polskich lotnisk. Ludzie chcą coraz szybciej załatwiać swoje interesy, coraz szybciej się przemieszczać, samoloty są alternatywą dla słabej kolei, i zapchanych, kiepskiej jakości dróg – uważa Jan Pamuła prezes Kraków Airport.
Tak się składa że wczoraj pokonywałem trasę Warszawa-Wrocław i zajęło mi to 9 godzin – opowiada Kazimierz Krupa redaktor naczelny magazynu Forbes. Znajoma miała lecieć. Jak się rozstawaliśmy w stolicy to jeszcze nie wyszła z domu. Doleciała do Wrocławia spokojnie zanim dojechałem. Świat nam niewyobrażalnie przyspiesza, jesteśmy coraz bardzie mobilni, a czas zaczyna się bardzo liczyć. Ten czas jest cenny i to jest czynnik decydujący – konkluduje Krupa
Już zrozumiały to Eurolot i OLT Espress, które będą rywalizować na rynku lotniczych połączeń krajowych. Kapituła ekspertów ósmego już plebiscytu na najlepsze linie lotnicze operujące w Polsce uznała, że właśnie rozwój takich połączeń to najbardziej znaczące wydarzenie w branży w minionym roku a wejście na rynek OLT Express to wydarzenie, które będzie miało największy wpływ na branżę lotniczą w 2012 roku.
Już dziś połączenia krajowe są w takiej cenie, że wielu może sobie na nie pozwolić. Jesteśmy jednym z większych krajów Unii Europejskiej i powinniśmy się przemieszczać po kraju samolotem – dodaje prezes Pamuła.
Rynek lotniczy rozwija się u nas w szybkim tempie – ocenia z kolei Krzysztof Banaszek – prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Z tego rynku żyje coraz więcej ludzi. Mobilność Polaków wciąż jest jedną z najniższych w Europie. Gdyby jednak założyć, że ta mobilność będzie rosła tak jak w Europie, to za kilka lat będziemy latali dwa razy częściej. Wydanie kilkuset złotych na przelot to już nie jest nic nadzwyczajnego – podkreśla Banaszek.
Wyniki głosowania Kapituły Eksperckiej Plebiscytu Najlepsza Linia Lotnicza 2011
Najlepsza usługa dla pasażerów klasy biznes
I miejsce: Lufthansa
II miejsce: Turkish Airlines
III miejsce: Swiss International oraz PLL LOT
Najlepsza nowa trasa
Kraków-Gdańsk (oferowana przez Eurolot)
Przewoźnik, który przyczynił się do rozwoju transportu lotniczego w Polsce w 2011 roku
Eurolot oraz Enter Air
Najbardziej znaczące wydarzenie w branży w minionym roku
Rozwój rynku połączeń krajowych
„Szklana kula”: Wydarzenie, które będzie miało największy wpływ na branżę lotniczą w 2012 roku
Rozwój połączeń krajowych proponowanych przez OLT Express
—————–
Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce. Rocznie obsługuje 3 miliony pasażerów. W sezonie letnim 2012 oferuje połączenia regularne i czarterowe do prawie 90 portów w 28 krajach i współpracuje z 20 liniami lotniczymi – 11 tradycyjnymi i 9 niskokosztowymi.
W porcie dynamicznie realizowane są inwestycje. W ostatnich dwóch latach oddano do użytku łącznik pomiędzy drogą startów i lądowań a płytą postojową oraz nowoczesny parking wielopoziomowy. Do roku 2015 zostanie rozbudowany terminal międzynarodowy, powstaną hotel i przystanek kolejki, wyremontowane zostaną drogi kołowania i powstaną nowe miejsca postojowe dla samolotów. Wartość inwestycji to miliard złotych, część tej kwoty stanowi dofinansowanie ze środków europejskich.
Krakowskie lotnisko jest obiektem współużytkowanym przez lotnictwo wojskowe i cywilne. Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice Spółka z o. o. zarządza cywilną częścią portu lotniczego. Udziałowcami spółki są Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, Województwo Małopolskie, Gmina Kraków i Gmina Zabierzów.