KAŻDY Z NAS MOŻE SPRAWIĆ, ŻEBY BYŁO MNIEJ PIJANYCH KIEROWCÓW NA DROGACH
Przed nami okres wzmożonego ruchu na drogach. Zbliżające się Święta Wielkanocne, a w niedługim czasie majówka będą sprzyjać podróżom samochodem i wspólnej celebracji chwil z najbliższymi. Często takim wyjazdom i spotkaniom będzie towarzyszyć alkohol. Dlatego firma Diageo, organizator ogólnopolskiej kampanii Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie, postanowiła zaangażować internautów w upowszechnianie kultury odpowiedzialnego picia alkoholu, a przede wszystkim w działania na rzecz zapobiegania wsiadaniu Polaków za kierownicę pod wpływem alkoholu. Nieodpowiedzialna konsumpcja alkoholu wielu osobom wydaje się być odległym tematem, który ich bezpośrednio nie dotyczy. Diageo, organizator kampanii Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie. wraz z ekspertami i partnerami zwraca jednak uwagę, że każdy dorosły może mieć wpływ na kształtowanie kultury odpowiedzialnego picia alkoholu – w tym np. poprzez zapobieganie wsiadaniu za kierownicę pod wpływem alkoholu. Jak twierdzi ekspertka kampanii, Ewa Odachowska z Instytutu Transportu Samochodowego Prowadzenie auta nie jest czynnością tak prostą, jak się wydaje i wymaga od kierującego przede wszystkim świetnej koordynacji wzrokowo-ruchowej. Największa ilość informacji docierających do kierowcy odbywa się drogą wzrokową, a to właśnie przepływ tych danych alkohol zakłóca najszybciej i najintensywniej, dodatkowo utrudniając koordynację ruchową.Dlatego moim zdaniem napoje alkoholowe i auto to bardzo nieodpowiednie połączenie. Wprawdzie polskie prawo dopuszcza prowadzenie samochodu po spożyciu alkoholu, jeśli nie przekroczymy granicy 0,2 promila alkoholu we krwi, jednak w tej kwestii bliżej jest mi do hasła głoszonego przez organizatorów kampanii, że po żadnej ilości alkoholu nie należy wsiadać za kierownicę.
Mając na uwadze rekomendacje ekspertów i zbliżające się dni wolne Diageo postanowiło przypomnieć Polakom o zasadach odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Jedną z głównych zasad promowanych przez firmę jest: Nie pij, jeśli zamierzasz prowadzić. W nawiązaniu do tego hasła organizator kampanii zapytał swoich fanów na Facebooku: Jaki jest ich pomysł na rozważną konsumpcję alkoholu, a także na to żeby było mniej pijanych kierowców na drogach? Internauci udzielając odpowiedzi, słusznie zauważyli, że do głównych obowiązków gospodarza imprezy należy dbanie o bezpieczeństwo swoich gości, szczególnie tych, którzy piją alkohol. Jeśli wiemy, że wśród nich jest kierowca, nie proponujemy mu przysłowiowego kieliszka. Pojawiały się też głosy, że jeśli zamierzamy bawić się przy alkoholu powinniśmy uzgodnić z gospodarzem możliwość noclegu. Istotna jest też rola towarzystwa, które bawi się z nami. Warto wykształcić w sobie poczucie odpowiedzialności nie tylko za siebie, lecz także za innych. Decyzja podjęta przez pasażerów o niewsiadaniu do samochodu z kierowcą, który wcześniej spożywał alkohol, może realnie wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Internauci podkreślali też, że trzeba reagować, gdy ktoś zamierza wsiąść po kieliszku za kółko.
Rzeczniczka kampanii Aneta Jóźwicka, Corporate Relations Director Diageo Polska przyznaje, że w kampanii „Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie” nadrzędnym celem jest upowszechnianie kultury odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Bardzo zależy nam na wykształceniu postawy odpowiedzialnego gospodarza i uczestnika imprezy wśród polskich konsumentów. Od 2010 r. promujemy zasady odpowiedzialnego picia alkoholu, które mówią m.in. o tym, że alkohol jest tylko dla osób pełnoletnich, że nie wsiada się za kierownicę po jakiejkolwiek jego ilości i że należy go pić rozważnie. Powtarzamy też, że nie wolno namawiać do picia i trzeba reagować, gdy widzimy, że kierowcy proponowany jest alkohol. Tak samo nie powinniśmy zgadzać się na podróż z osobą, która wcześniej spożywała napoje alkoholowe. Każdy z nas odpowiada za bezpieczeństwo w czasie podróży – swoje własne i innych uczestników ruchu drogowego. Każdy z nas może sprawić, że na drogach będzie bezpieczniej – nie wsiadając za kierownicę pod wpływem alkoholu, ale i nie pozwalając innym, aby to robili.
Dodatkowe wiadomości na temat odpowiedzialnego picia alkoholu, różne narzędzia i informacje o inicjatywach związanych z kampanią Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie, dostępne są na www.pijrozwaznie.pl, Facebook/PijRozwaznie i www.DrinkIQ.com.c
O Akcji
Kampania społeczna Alkohol to odpowiedzialność. Pij rozważnie. prowadzona jest od ponad czterech lat przez producenta alkoholi firmę Diageo we współpracy z ekspertami i instytucjami patronującymi kampanii. Podczas ubiegłorocznych edycji kampanii organizatorzy przeprowadzili sondaż wśród internautów i badanie opinii publicznej, publikowali porady w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu oraz zbierali deklaracje od kierowców, wydając im przy tym specjalne naklejki na szybę i etui na dowody rejestracyjne „Prowadzę. Nie piję”. Dotychczas organizatorzy zebrali prawie 76 000 podpisów pod tą deklaracją. Deklaracje poparcia dla idei akcji można cały czas składać na Facebooku i poprzez stronę www.pijrozwaznie.pl. Więcej informacji na temat kampanii: www.pijrozwaznie.pl oraz na Facebook/PijRozwaznie.