DROGI NA EURO 2012
Największe święto piłkarskie – Euro 2012 zbliża się do Polski wielkimi krokami. Czasu jest już coraz mniej, a wiele projektów mających na celu usprawnienie ruchu drogowego wciąż trwa. Specjaliści z serwisu Korkowo.pl, monitorującego sytuację na polskich drogach sprawdzili na niespełna 100 dni przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej jak wygląda sytuacja na drogach miast – gospodarzy.
Piłkarskie Mistrzostwa Europy zawitają do czterech Polskich miast już w czerwcu. Wiele z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych związanych z przygotowaniami do Euro 2012 znajduje się obecnie w końcowej fazie realizacji. Większość z zaplanowanych projektów jest już gotowa albo wkrótce będzie. Remonty i przebudowy ulic, których w miastach organizatorskich nie brakuje, miały poprawić sytuację kierowców na drogach.
Jak wynika z najnowszego raportu wykonanego przez serwis Korkowo.pl, sytuacja we wszystkich czterech miastach poprawiła się. Choć wciąż nie brakuje utrudnień w ruchu, średnia prędkość poruszających się po mieście aut nieznacznie wzrosła w porównaniu do sytuacji sprzed 3 miesięcy.
W Polsce rywalizować będzie osiem reprezentacji. Grupa A rozegra swoje mecze w Warszawie i Wrocławiu, grupa C w Poznaniu i Gdańsku. Kibice będą musieli zatem sprawnie poruszać się między miastami. Wielu jako środek komunikacji wybierze zapewne auto. Specjaliści z serwisu Korkowo.pl zbadali średnie czasy przejazdu na tych trasach.
Poniżej analiza sytuacji w poszczególnych miastach organizatorskich Euro 2012.
Poznań
W ścisłym centrum w godzinach porannego (06:00-09:00) i popołudniowego szczytu (16:00-18:00) średnia prędkość oscyluje w granicach 23-24 km/h. Choć nie jest to najlepszy wynik, w mieście jeździ się szybciej niż trzy miesiące temu. Dla porównania, jeszcze w listopadzie kierowcy w Poznaniu poruszali się ze średnią prędkością nie przekraczającą 18 km/h. Z dużo wyższą średnią prędkością jeżdżą także kierowcy w odległości 2-5 km od centrum. W godzinach komunikacyjnego szczytu wynosi ona 29 km/h. Korki tradycyjnie tworzą się na Bukowskiej i Dąbrowskiego. Utrudnienia czekają także na kierowców w okolicach ronda Kaponiera i Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Im dalej od centrum, tym średnia prędkość wzrasta, a korki maleją. Szansę na szybszą jazdę mają kierowcy dopiero na obrzeżach miasta. W odległości zarówno 5-10 km, jak i 10-15 km od centrum jedzie się ze średnią prędkością oscylującą w granicach 33-45 km/h.
Gdańsk
Prędkość osiągana w ścisłym centrum w godzinach porannego (06:00-09:00) i popołudniowego szczytu (16:00-18:00) oscyluje w granicach 23-25 km/h. Z podobną średnią prędkością jak 3 miesiące temu poruszają się kierowcy w odległości 2-5 km od centrum. W godzinach komunikacyjnego szczytu wynosi ona 27 km/h. Nadal korki tworzą się w południowych dzielnicach Gdańska. Najtrudniej jeździ się po Wrzeszczu, Oliwie i na Morenie. Zakorkowana jest ul. św. Wojciecha, Świętokrzyska, Łódzka, Warszawska, Kartuska i ul. Słowackiego. Im dalej od centrum tym średnia prędkość wzrasta. W odległości zarówno 5-10 km, jak i 10-15 km od centrum jedzie się ze średnią prędkością oscylującą w granicach 36-44 km/h.
Wrocław
Sytuacja drogowa w stolicy Dolnego Śląska nieznacznie się poprawiła. Prędkość osiągana w ścisłym centrum w godzinach porannego (06:00-09:00) i popołudniowego szczytu (16:00-18:00) oscyluje w granicach 24-26 km/h. Poprawie uległa także średnia prędkość z jaką poruszają się kierowcy w odległości 2-5 km od centrum. W godzinach komunikacyjnego szczytu wynosi ona 29 km/h. Tradycyjnie korki tworzą się na ulicach dojazdowych do Rynku oraz na ul. Grodzkiej, Erecińskiej i Grabiszyńskiej. Zakorkowane jest także Podwale, Piłsudskiego, Dyrekcyjna okolice placu Społecznego i placu Jan Pawła II. Szansę na szybszą jazdę mają kierowcy dopiero na obrzeżach miasta. W odległości zarówno 5-10 km, jak i 10-15 km od centrum jedzie się ze średnią prędkością oscylującą w granicach 33-47 km/h.
Warszawa
Prędkość osiągana w ścisłym centrum Warszawy w godzinach porannego (06:00-09:00) i popołudniowego szczytu (16:00-18:00) oscyluje w granicach 24-25 km/h. Choć nie jest to najlepszy wynik, w mieście jeździ się szybciej niż trzy miesiące temu. Dla porównania, jeszcze w listopadzie kierowcy w ścisłym centrum poruszali się ze średnią prędkością nie przekraczającą 20 km/h.
Poprawie uległa także średnia prędkość z jaką poruszają się kierowcy w odległości 2-5 km od centrum. W godzinach komunikacyjnego szczytu wynosi ona 27 km/h. Korki tradycyjnie tworzą się na ul. Czerniakowskiej i ul. Popiełuszki oraz na al. Prymasa Tysiąclecia. Wolniej jeżdżą także kierowcy na ul. Puławskiej i ul. Wolskiej. Im dalej od centrum, tym średnia prędkość wzrasta. W odległości zarówno 5-10 km, jak i 10-15 km od centrum jedzie się ze średnią prędkością 34-41 km/h.
Przygotowania do Piłkarskich Mistrzostw Europy idą pełną parą. Pomimo licznych remontów średnia prędkość na ulicach miast-gospodarzy Euro 2012 wzrasta. Miejmy nadzieję, że prowadzone inwestycje infrastrukturalne pozwolą jeździć kierowcom szybciej i sprawniej nie tylko podczas samych Mistrzostw, ale także i po nich.
Dane zostały zebrane przez serwis Korkowo.pl, który monitoruje sytuację na polskich drogach. Analizie poddano dane z urządzeń GPS umieszczonych w tysiącach pojazdów poruszających się po ulicach 4 miast organizatorskich Euro 2012 (Warszawa, Wrocław, Poznań, Gdańsk), w godzinach od 06:00 do 21:00. W promieniu do 2 kilometrów od ścisłego centrum przeanalizowano prędkości z jakimi poruszają się kierowcy po wszystkich ulicach. W odległości 2-10 kilometrów od ścisłego centrum zbadano główne trasy dojazdowe do centrum miast. W analizie nie wzięto pod uwagę danych z pojazdów poruszających się po autostradach A1, A2, które przechodzą w sąsiedztwie kilku z analizowanych miejscowości.
Źródło: Korkowo.pl