Najczęstsze oszustwa z użyciem karty płatniczej
Mimo że nasze transakcje są coraz lepiej chronione, wciąż zdarzają się oszustwa z użyciem skradzionych, wyłudzonych i skopiowanych kart płatniczych. Niestety – wraz ze wzrostem zaawansowania ochrony transakcji i danych osobowych rosną także umiejętności oszustów. W tym tekście podpowiadamy, jak nie dać się oszukać, a także jak postępować, kiedy nasze dane dostaną się już w ręce nieodpowiednich osób.
Z tekstu dowiesz się:
- jakie są najczęstsze oszustwa z użyciem kart płatniczych.
- jak się skutecznie chronić przed ich konsekwencjami.
Chociaż Polska jest stosunkowo bezpiecznym krajem pod względem użytkowania kart płatniczych, wciąż dochodzi u nas do oszustw z ich wykorzystaniem. Jak nie dać się oszukać i co zrobić, jeśli już padniesz ofiarą wyłudzenia z użyciem Twojej karty płatniczej? Podpowiadamy!
Jak najczęściej oszukuje się nas z użyciem kart płatniczych?
Najczęstsze oszustwa z użyciem kart bankomatowych wbrew pozorom nie dotyczą już kart skradzionych czy zgubionych. Najwięcej oszustw to przejęcia numeru karty i innych danych bez dostępu do materialnej karty. Nielegalne korzystanie z cudzych numerów kart płatniczych doczekało się nawet własnej nazwy. Carding, bo tak nazywa się to zjawisko, występuje pod kilkoma różnymi postaciami. Sprawdź:
- Elektroniczna kradzież danych – np. w postaci e-skimmingu: oszust instaluje w koszykach niewystarczająco chronionych stron sprzedażowych kod, który pozwala na skopiowanie danych z karty kupującego. Zdarzają się również podrobione strony, np. te do złudzenia naśladujące witrynę naszego banku.
- Wyłudzenie danych – w postaci tzw. phishingu. Phishing to ogólna nazwa kilku różnych metod podstępnego nakłaniania do ujawnienia informacji osobistych, takich jak np. numer karty płatniczej. Oszust podaje się np. za pracownika banku, z którego usług korzystasz, i prosi o przekazanie mu danych. Może to robić m.in. telefonicznie, mailowo czy SMS-owo.
- Podejrzenie danych – ktoś może np. z ukrycia zrobić zdjęcie numeru Twojej karty, podczas gdy dokonujesz zakupów.
- Zakup danych – od nieuczciwych pracowników instytucji, które gromadzą dane.
Jak postępować w przypadku, kiedy ktoś przejmie Twoją kartę płatniczą lub jej dane?
Jeśli zgubiłeś kartę, padłeś ofiarą kradzieży albo dane Twojej karty płatniczej dostały się w niepowołane ręce, nie pozostaje Ci nic innego, jak zastrzec kartę.
Jak to zrobić? Istnieje kilka sposobów zastrzegania kart, a jednym z nich – najprostszym i najszybszym – jest telefon pod łatwy do zapamiętania numer +48 828 828 828. Jeśli go wybierzesz, połączysz się ze specjalnym całodobowym systemem zastrzegania kart stworzonym przez Związek Banków Polskich – Zastrzegam.pl.
Kiedy już nawiążesz połączenie, wyjaśnisz dyspozytorowi swoją sytuację i podasz mu nazwę banku, w którym masz konto, zostaniesz przekierowany na jego infolinię. Podczas rozmowy z konsultantem ze swojego banku trwale, szybko i bezpiecznie zablokujesz kartę. Cała usługa jest darmowa (płacisz tylko za połączenie telefoniczne). Możesz z niej skorzystać także wtedy, gdy przebywasz za granicą.
Jeśli już zdarzy Ci się, że zostaniesz ofiarą oszustwa z użyciem Twojej karty płatniczej, nie panikuj i pamiętaj o tym, aby w pierwszej kolejności zapobiec kolejnym wyłudzeniom. Wybierz numer do systemu Zastrzegam.pl i szybko zastrzeż kartę.