Czy logistyka to branża dla dla osób szukających rozwoju?
Branża TLS (Transport, Logistyk, Spedycja) z całą pewnością chciałaby szybko zapomnieć rok 2020. Lockdown wielu rynków narodowych, lockdown w Polsce, ograniczenia, nowe normy, a także walka z brakami kadrowymi, w efekcie zakażeń koronawirusa. Wszystko to składa się na nienajlepszy obraz branży dla przeciętnego obywatela szukającego pracy lub inspiracji do przebranżowienia się. Logistyka, poza problemem koronawirusa, który to przecież dzieli z większością przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku, ma także przed sobą wiele interesujących wyzwań. Stawienie im czoła wymaga od przedsiębiorców stałego rozwoju, a więc podwyższanie kompetencji swojej kadry, szczególnie tej na wysokim szczeblu, jak i stałego poszukiwania nowych pracowników. Czy logistyka może być zawodem przyszłości?
Obraz po koronawirusie
Z całą pewnością rok 2020 to okres, który wielu przedsiębiorców z branży TLS chciałoby wymazać z pamięci. Najmocniej dotknął on przedsiębiorstwa transportowe, nierzadko funkcjonujące w oparciu o środki pochodzące z kredytów, dla których lockdown oznaczał po prostu koniec. Nieco lepiej radziła sobie branża logistyczna, choć i ona borykała się z szeregiem problemów jak np. zabezpieczenie i reorganizacja łańcucha dostaw. Stagnacja i wstrzymanie produkcji na wielu rynkach zmusiło specjalistów z branży logistyki, opiekujących się wieloma branżami, do wielu bardzo radykalnych kroków – ekspresowej zmiany dostawcy, czy zapewnienia sobie stanów magazynowych wystarczających do w miarę płynnego funkcjonowania.
Kryzys odbił się także na dostępności pracowników. Jak wynika z wielu ubiegłorocznych raportów np. Colliers, aż 28% badanych przedsiębiorstw borykało się z problemem braków kadrowych. Odsetek ten jest o tyle duży, że trudno tu winić tylko szybką dynamikę branży. Z całą pewnością na spora część problemów pracowniczych rzutował COVID-19, a zakażenia wśród kadry pracowniczej były przyczyną szeregu nieobecności, a nawet spadku efektywności pracy.
Przeczytaj również: Uwolnij moc worków Big-Bag – przewodnik po efektywnym przechowywaniu i transporcie
Jakie wyzwania czekają więc na osoby, które chciałyby związać się z branża logistyczną? Nawet generalizując można wyszczególnić przynajmniej trzy, bardzo istotne obszary.
Reorganizacja łańcucha dostaw
Pierwszym z nich jest zapoczątkowany przez pandemię problem zapewnienia płynności łańcucha dostaw. Sytuacja, w której dostawca przestaje pracować, nie może dostarczyć zamówienia, czy wręcz przestaje istnieć, do tej pory była raczej rzadkością. Dziś, w obliczu bardzo dynamicznie zmieniających się obostrzeń w wielu krajach, niczego nie można być pewnym. Stąd też blisko 23% badanych przedsiębiorców z rynku magazynowego za jeden z głównych problemów, a więc także i wyzwań wskazywało właśnie ograniczenia i tzw. wąskie gardła łańcucha dostaw.
Stały rozwój
Na szczęście, rzeczywistość nie kończy się na koronawirusie. Przedsiębiorstwa by utrzymać się na rynku musza również rywalizować na wielu płaszczyznach, stale się rozwijać. Szczególnie dużą uwagę przykłada się w tym przypadku do rozwoju technologicznego, który jak pokazują dotychczasowe doświadczenia jest konieczny w walce o rynki zagraniczne. W zamierzchłych czasach za nowoczesny magazyn uznawano ten, który to wyposażony był w rozbudowane taśmy transportowe, tysiące pasów transportowych tworzonych przez malutkie kule transportowe czy rolki. Choć i dziś są one ważnym elementem wyposażenia magazynu czy hali produkcyjnej to jednak dziś rozwój to w dużej mierze postęp poprzez technologie. Nierzadko jest on jedynym rozwiązaniem jeśli chcę się odpowiedzieć na rynkowe trendy. Tych zaczyna przybywać. Jeszcze kilka lat temu dropshipping był uznawany za ciekawostkę, dziś staje się jednym najbardziej popularnych modeli współpracy na linii magazyn-dystrybutor.
Optymalizacja kosztów
Każda branża i każdy przedsiębiorca liczy pieniądze. Nie inaczej w logistyce. Choć można by uważać, że logistyka sama w sobie zakłada optymalizację procesów, to nie brakuje płaszczyzn w ramach których sporo jest jeszcze do zrobienia. Przykładem może być np. kwestia zarządzania opakowaniami. Kontrola nad cyklem życia opakowań, ich odzyskiwanie w momencie dostawy do klienta końcowego, a potem wielokrotne wykorzystywanie to z całą pewnością wyzwanie, które nie tylko podnosi atrakcyjność oferty, ale także jest w stanie obniżyć koszty całego procesu.