COVID-19 a reklama leków
W obecnym czasie pandemii COVID-19 bardzo wiele ludzi chce zabezpieczyć siebie i swoich bliskich przed zachorowaniem. Dlatego wiele firm produkujących leki i suplementy diety wykorzystuje pandemię w swojej komunikacji marketingowej. Czy takie działania są zgodne z prawem?
Reklama leków w świetle prawa
Reklamy produktów leczniczych podlegają ścisłym przepisom prawa. W czasie pandemii podmioty odpowiadające za ich reklamę powinny ściśle przestrzegać przepisów prawa.
Reklama produktów leczniczych w Polsce podlega ścisłej kontroli. Podmioty reklamujące leki oraz suplementy diety w czasie pandemii powinny zachować szczególną ostrożność przy tworzeniu reklam. Może okazać się, że treści, które były jeszcze do niedawna dopuszczalne w reklamach obecnie budzą kontrowersje w m.in. UOIKK i Głównym Inspektoracie Farmaceutyki.
Prawo farmaceutyczne w art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku określa, że „reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd, powinna prezentować produkt leczniczy obiektywnie oraz informować o jego racjonalnym stosowaniu”. Reklama powinna tylko informować o tym, że lek lub suplement diety istnieje i przy jakich dolegliwościach należy go stosować. Głównym celem reklamy jest wywołanie u odbiorców pozytywnych skojarzeń z produktem leczniczym. Jeśli odbiorca jest wprowadzany w błąd, to taka reklama staje się nadużyciem i jest niedozwolona.
Ustawa o nieuczciwej konkurencji
W ustawie o nieuczciwej konkurencji art. 16 ust. 1 znajdują się zapisy, które zabraniają stosowania w reklamie:
- odwoływania się do ludzkich lęków,
- żerowania na emocjach – zwłaszcza na strachu,
- wykorzystywania przesądów,
- wykorzystywania łatwowierności dzieci,
- porównywania w nieobiektywny sposób leków lub suplementów diety o podobnym działaniu,
Reklama leków w czasie pandemii
Reklama sugerująca, że lek lub suplement diety może być stosowany do zapobiegania zachorowaniu na COVID-19 musi być zgodna z Charakterystyką Produktu Leczniczego podaną przez producenta oraz w ulotce dla pacjenta. Przekaz reklamowy, który posiada sformułowania lub wizualizację sugerującą, że lek lub suplement diety jest skuteczny w zapobieganiu i leczeniu zakażeń wywołanych przez COVID-19 jest niezgodna z prawem.
Koronawirus, to nie hasło reklamowe
Trwająca prawie rok już pandemia odcisnęła na wszystkich swoje piętno. Każdy, kto tylko może separuje się od innych. Wszyscy żyją w strachu o życie i zdrowie swoje i swoich najbliższych. Codzienne medialne doniesienia o liczbie zachorowań i zgonów wywołują panikę, dlatego coraz więcej osób chce zabezpieczyć siebie i swoich bliskich przed zachorowaniem.
Mając na uwadze fakt, iż żadne leki oraz suplementy diety nie są oficjalnie zalecana do wzmocnienia odporności przed COVID-19, to producenci powinni bardzo dokładnie przyjrzeć się swoim reklamom. Obecnie bardzo ważne jest, aby reklamy miały jasny i precyzyjny przekaz, który nie wywołuje u odbiorców błędnego przekonania, że lek lub suplement diety jest pomocny w leczeniu COVID-19.