Usługi IT dla biznesu – co wybrać?
Firmy z branży IT posiadają szeroką ofertę, dedykowaną przedsiębiorcom. Świadczone usługi informatyczne mogą być rozbudowane w różnym stopniu i obejmować inne działania. Na co należy zwrócić uwagę, podczas wyboru usług IT? Przede wszystkim powinny być dopasowane do potrzeb przedsiębiorstwa. W artykule omówione zostaną podstawowe usługi, oferowane przez firmy informatyczne.
Outsourcing IT
Outsourcing IT to po prostu zewnętrzny dział IT. Wraz z rozwojem firmy konieczne jest rozbudowanie infrastruktury informatycznej oraz zatrudnienie nowych pracowników. Choć pierwsze z wymienionych zadań nie budzi większych wątpliwości, tak problemy pojawiają się w momencie, w którym trzeba pozyskać wysokokwalifikowanych specjalistów z branży IT. Konieczne jest zagwarantowanie dobrych warunków pracy i płacy. Mimo to rekrutacja może trwać naprawdę długo. Na rynku pracy wciąż brakuje specjalistów. Alternatywą dla organizacji wewnętrznego działu IT jest outsourcing. Obsługa informatyczna obejmuje zarządzanie obszarem IT, procesami oraz zasobami, a także wsparcie i doradztwo m.in. w zakresie wyboru oprogramowania dla firmy. Tego typu usługi informatyczne charakteryzuje kompleksowość działań, realizowanych przez wykwalifikowanych specjalistów. Z drugiej zaś strony przedsiębiorca zyskuje czas dla klientów oraz może skupić się na realizacji procesów biznesowych. To nie jedyne zalety. Warto podkreślić, że dochodzi do uproszczenia organizacji (w firmie nie dochodzi do rozbudowania działu IT) oraz redukcji kosztów związanych m.in. z zatrudnieniem.
Zewnętrzny kierownik działu IT
Poszczególne usługi informatyczne znacznie różnią się między sobą. W przeciwieństwie do usługi outsourcing IT zewnętrzny kierownik działu IT odpowiada za dział informatyczny zorganizowany w firmie, zarządza realizowanymi zadaniami, nadzoruje projekty oraz procesy integracji systemu informatycznego. Rola CIO w firmie jest bardzo ważna. Nie tylko czuwa na aktualnymi działaniami, ale także zajmuje się poszukiwaniem innowacji, wdrażaniem nowych technologii oraz rozwojem strategii informacyjnej. Jednym z wyzwań stojących przed zewnętrznym kierownikiem działu IT jest powiązanie działalności biznesowej z rozwiązania informatycznymi, w celu sprawnego realizowania procesów. Usługi informatyczne zapewniają optymalne funkcjonowanie infrastruktury IT, co pozwala na osiągnięcie ciągłości operacyjnej.
Administracja systemem IT
Administracja sieci komputerowej polega na nadzorowaniu bezpieczeństwa, stabilności oraz pracy komponentów, wchodzących w skład infrastruktury IT. Tego typu usługi informatyczne dedykowane są przedsiębiorcom, którym zależy na niezawodnym działaniu systemu IT oraz szybkiej reakcji w razie wystąpienia awarii. Zakres oferty może różnić się w poszczególnych firmach. W ITCenter Warszawa, oferowane są usługi informatyczne realizowane przez wykwalifikowanych zespół. W ramach administracji systemem IT zapewniane jest sprawne działanie urządzeń wchodzących w skład infrastruktury informatycznej, zarządzanie bezpiecznym dostępem do Internetu, wdrażane systemy zabezpieczeń, monitorowane działania systemu IT, archiwizacja danych i backup, administracja aplikacjami.
Helpdesk IT
Narzędzia informatyczne wykorzystywane w firmie z jednej strony pozwalają na realizację procesów biznesowych. Problemy eksploatacyjne mogą pojawiać się codziennie. Helpdesk IT to wsparcie w momentach, kiedy pomoc jest najbardziej potrzebna. Z kolei wykorzystanie nowoczesnych kanałów komunikacji pozwoli na sprawną wymianę informacji oraz szybkie zareagowanie na pojawiające się problemy.
Usługi informatyczne – rozwiązania dopasowane do potrzeb przedsiębiorcy
Z rozwojem firmy wiąże się konieczność rozbudowy infrastruktury IT, wdrożenia odpowiednich rozwiązań oraz zaawansowanego oprogramowania. Prawidłowe działanie wszystkich komponentów wchodzących w skład systemu jest niezbędne dla zapewnienia ciągłości operacyjnej oraz organizacji pracy zdalnej.
W pewnym momencie doszliśmy do sytuacji, w której cała administracja informatyczna zajmowała nam zbyt wiele czasu 😉 I nie mieliśmy go na to co jest najważniejsze, czyli na prowadzenie firmy. Na początku braliśmy pod uwagę zatrudnienie informatyka jednak potem mieliśmy problem ze znalezieniem odpowiedniej osoby. Szczególnie, ze wcześniej nigdy takich osób nie zatrudnialiśmy tak wiec nie wiedzieliśmy jak znaleźć dobrego specjalistę. Dla nas skorzystanie z outsourcingu dobrze się sprawdziło, mamy rownież help desk.