Jak porównywać jakość olejów, skąd mam wiedzieć który jest lepszy?
Z wyborem właściwego oleju jest podobnie jak z zakupem części samochodowych, powinno się używać tych dobrej jakości. Zatem jeśli chcemy utrzymać silnik we właściwej czystości i zapewnić mu jak najlepszą ochronę przed zużyciem, należy stosować markowe oleje silnikowe.
Markowy olej to nie tylko gwarancja jakości. Obecnie nieustanne wykonywane są badania i testy wytrzymałości w laboratoriach oraz w rzeczywistych warunkach drogowych po to aby olej był idealnie dostosowany do wymagań nowoczesnych konstrukcji silników. Na rynku dostępne są oleje syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne, które różnią się bazami olejowymi oraz pakietami dodatków uszlachetniających.
Jaki olej silnikowy jest najlepszy?
W dzisiejszych czasach najwięcej prac prowadzi się nad olejami syntetycznymi i to one są najlepiej dopasowane do wymagań producentów silników. Ponadto oleje te są bardziej stabilne termicznie, zatem mogą pracować w wyższej temperaturze oraz większych naciskach na smarowane powierzchnie. W mniejszym stopniu zmieniają one lepkość podczas zmian temperatury. Są odporne na wysokie temperatury i nie odkładają się w postaci nagaru na częściach silnika. Ponadto zachowują płynność w temperaturach nawet do -60°C, co ułatwia uruchomienie silnika w zimie. Dodatkowo dbają o czystość silnika, umożliwiają oszczędność paliwa i zapewniają większe zabezpieczenie silnika przed zużyciem. Poza tym wolniej się starzeją. Wszystkie te czynniki decydują o tym, że są one stosowane w większości nowych aut.
Jak prawidłowo dobrać olej silnikowy?
Dla prawidłowej pracy silnika olej powinien spełniać konkretne wymogi producenta. Dlatego też dobór oleju silnikowego to jedno z głównych wyzwań podczas użytkowania samochodu.
Pomocą w tym zakresie służą specyfikacje jakościowe, które szeregują oleje według możliwości zastosowania. Zdarza się, iż producenci silników mają własne normy określające konkretne parametry oleju na przykład Volkswagen. Niektórzy zaś korzystają ze znanych specyfikacji jakościowych.
Kolejnym bardzo istotnym parametrem oleju jest jego lepkość, która to powinna być dobierana także zgodnie z wymaganiami producenta. Obecnie na rynku dostępne są oleje wielosezonowe, nadające się do stosowania zarówno podczas zimy i lata. Oleje te są oznaczane według następującej reguły: xW-x, gdzie xW oznacza lepkość w warunkach niskiej temperatury, natomiast drugi człon oznacza lepkość w warunkach wysokiej temperatury, na przykład 5W-30.
Znając specyfikacje jakościowe oraz lepkość zalecanego oleju wystarczy odnaleźć je na opakowaniu i kupić.
Jaki olej zastosować w zakupionym używanym aucie?
Otóż zawsze należy stosować taki olej, który spełni wymagania jakościowe producenta. Co niektóre używane auta mogą być eksploatowane na olejach mineralnych, a inne nie. W sytuacji gdy silnik samochodu jest mocno wyeksploatowany i dodatkowo nie mamy pewności, jaki olej był stosowany dotychczas, bezpieczniej jest wlać olej mineralny lub półsyntetyczny. Tym sposobem można uniknąć wypłukania nagarów co może doprowadzić do wycieków lub zmniejszenia stopnia kompresji.
Jeżeli zaś mamy pewność, że samochód pomimo dużego przebiegu, jeździł na oleju syntetycznym, należy zastosować olej tego samego typu, może być o zwiększonej lepkości. Może to ograniczyć zużycie oleju przez silnik, oraz wpłynąć na zmniejszenie hałasu emitowanego przez jednostkę napędową.
Podsumowując można powiedzieć, iż należy zawsze wybierać taki olej, który będzie miał lepkość określoną w instrukcji oraz będzie posiadał wymaganą normę jakościową. Różnice w lepkości i w bazach olejowych są niezwykle istotne. Wraz ze pojawianiem się coraz nowszych konstrukcje silników, tym nowocześniejsze oleje się stosuje. Prawidłowo dobrany olej to taki, który spełnia wymagania producenta pojazdu.
Autorem tekstu jest wypożyczalnia samochodów Auto Kruczek. Więcej ciekawych porad znajdziesz na naszym blogu. Zapraszamy.