Podróżujesz służbowo – docenisz zalety aktywnego tempomatu
Pierwszy tempomat został opatentowany pod koniec lat 30-stych XX wieku, a seryjnie został montowany 20 lat później. W świecie użytkowników samochodów co rusz pojawiają się nowinki techniczne, które zaraz stają się obowiązujące, znacznie ułatwiając podróże na dłuższych trasach.
Tak było chociażby z lokalizacją GPS i tak może być z tempomatem aktywnym. Jeżeli jest on w wersji zaawansowanej – zapewnia zachowanie stałej prędkości bez użycia pedału, co więcej – dostosowuje prędkość do samochodu poprzedzającego oraz reaguje hamowaniem na zmniejszenie odległości między autami.
Jeżeli zachodzi taka konieczność, tempomat aktywny może zatrzymać pojazd, jednak nigdy nie zwalnia kierowcy od kontrolowania jazdy. Aktywny tempomat występuje z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ przy manualnej wymagałoby to niepotrzebnego angażowania kierowcy i wymuszania jego ciągłej pracy i uwagi. Rolą tempomatu aktywnego nie jest tylko ustawienie stałej prędkości, ale dostosowanie jej do prędkości obowiązujących na danym odcinku drogi, a nowsze wersje dobrze sobie radzą nawet na zakrętach wielopasmowej drogi. Wyposażone są w radar i współpracują z czujnikami, które są umieszczone przy kołach, skąd pobierany jest sygnał o prędkości jazdy.
Najnowsze modele aktywnych tempomatów dają możliwość pełnego przyhamowania samochodu. Warto dodać, że samodzielnie można zamontować tempomat, potrzebne są odpowiednie narzędzia oraz dodatkowe funkcje komputera pokładowego. Może to być związane również z wymianą sterownika silnika na taki, który obsługuje opcję z tempomatem. Żeby zamontować aktywny tempomat należy zaopatrzyć się w czujnik położenia pedału sprzęgła, manetkę, radar, czujnik zwolnienia tempomatu oraz niezbędne przewody. Manetka zazwyczaj jej dostosowana do konkretnej marki i modelu, montuje się ją przy kierownicy. Aktywne tempomaty zwiększają poczucie bezpieczeństwa na zatłoczonych trasach oraz mają znaczący wpływ na ecodriving, czyli oszczędności związane z eksploatacją samochodu, ponieważ bierze pod uwagę konieczność gwałtownego hamowania w korkach i na dłuższych trasach. Ponadto pozwala na utrzymanie stałej prędkości jazdy, bez względu na to, czy kierowca pojazdu porusza się po równej nawierzchni, podjazdach i zjazdach. Niewątpliwą wadą aktywnego tempomatu jest usypianie czujności kierowcy, głównie na długich trasach.
Ponadto tempomat przestaje działać kiedy rozładuje się akumulator, ponieważ jest z niego zasilany. Aktywny tempomat poprawia komfort jazdy w korkach i zmniejsza ryzyko karambolu, sprzyja bezpiecznej jeździe oraz ogranicza liczę stłuczek spowodowanych najechaniem na poprzedzający pojazd, a w długich trasach pozwala kierowcy na mały odpoczynek i zachowanie uwagi oraz siły na bardziej wymagające odcinki trasy. Aktywny tempomat jest urządzeniem, które oferowane jest w modelach samochodów luksusowych marek. Najprawdopodobniej w przyszłości będzie standardem w mniejszych i tańszych samochodach. Pomimo ogromu zalet korzystania z aktywnego tempomatu, kierowca powinien liczyć przede wszystkim na siebie, a nie elektronikę.